Légi
Irán mégis Ukrajnába küldi a tévedésből lelőtt ukrán utasszállító feketedobozait, nem Párizsba
Az iráni hatóságok először balesetről beszéltek, majd elismerték, hogy a Forradalmi Gárda légvédelme lőtte le a gépet tévedésből egy Föld-levegő rakétával. A repülőn lévő 176 emberből senki sem élte túl a tragédiát.
2020.06.18 09:18MTIIrán bejelentette szerdán, hogy mégis Ukrajnába küldi elemzésre a tévedésből lelőtt ukrán utasszállító feketedobozait, nem pedig a BEA francia légiforgalmi biztonsági hivatalhoz. Egy héttel ezelőtt még azt közölte Teherán, hogy Párizsba küldik őket, ha a szerencsétlenség kivizsgálásában részt venni jogosult államok hozzájárulnak ehhez.
Az Ukrán Nemzetközi Légitársaság Teheránból Kijevbe induló Boeing 737-es gépe január 8-án, nem sokkal a felszállás után zuhant le. Az iráni hatóságok először balesetről beszéltek, majd elismerték, hogy a Forradalmi Gárda légvédelme lőtte le a gépet tévedésből egy Föld-levegő rakétával. A repülőn lévő 176 emberből senki sem élte túl a tragédiát. A járaton 55 kanadai-iráni állampolgár utazott.
Korábban Kanada nyomást gyakorolt Teheránra, hogy küldje a feketedobozokat Párizsba. Irán előzőleg megtagadta, hogy az ukrán utasszállító repülési adatait rögzítő berendezéseket átadja.
Márciusban Irán azt közölte az ENSZ szakosított légügyi ügynökségével, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezettel (ICAO), hogy Ukrajnába küldi a feketedobozokat. A múlt héten azonban egy iráni tisztviselő az ICAO kormányzótanácsának videokonferenciáján bejelentette, hogy Teherán a súlyosan megrongálódott elektronikus eszközöket a BEA-hoz küldi. Erről egy nevét elhallgató forrás számolt be, aki hozzátette, hogy Irán a részes államok hozzájárulásától teszi függővé döntését.
Szerdán viszont Mohammad Eszlami, az infrastruktúráért felelős miniszter azt mondta: Ukrajna saját közlése szerint már rendelkezik a feketedobozok adatainak olvasásához szükséges szoftverrel, mint fogalmazott, "az amerikaiak láthatták el vele", és csak abban az esetben küldik mégis őket Párizsba, ha a vizsgálat nem sikerülne Ukrajnában.
A nemzetközi szabályok szerint Iránnak joga van a vizsgálat felügyeletéhez, az Egyesült Államok azáltal részes a vizsgálatban, hogy a gépet ott gyártották, míg Ukrajna azért, mert az utasszállító üzemeltetője volt. Kanada pedig úgy válik az eset részesévé, hogy állampolgárai is meghaltak a szerencsétlenségben.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:48 NGM: a kormány meghosszabbítja a kamatstopot
- 20:48 Szijjártó Péter: a kínai BYD újabb nagyberuházása 620 új munkahelyet teremt Komáromban
- 18:44 Nagy István: jó minőségű dinnyével indul a magyar dinnyeszezon
- 16:44 Nőtt a Mazda eladása az év első öt hónapjában
- 14:42 E.ON: informatikai átállás miatt késhetnek az MVM Next elszámoló számlái
- 12:42 ÉKM: forgalomterelésekkel folytatódik a Mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat fejlesztése
- 10:39 Agrárminisztérium: közelebb kell hozni egymáshoz a termelőket és a fogyasztókat
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06