Kérdések a 777-esek biztonságával kapcsolatban
Ismét töröltek egy budapesti járatot a Heathrow-n
Továbbra is fennakadások vannak a londoni Heathrow repülőtéren a két nappal ezelőtti baleset miatt; szombaton a British Airways (BA) egyik délutáni budapesti járatát is törölték.
2008.01.19 14:20MTIMindeközben - nem hivatalos szombati értesülések szerint - kérdések kezdenek felmerülni a Boeing 777-es repülőgéptípus vezérlőrendszereinek megbízhatóságával kapcsolatban. A Heathrow-n történt csütörtöki baleset a BA egyik ilyen repülőgépét érte. Az előzetes vizsgálati adatok szerint a Pekingből érkező gép hirtelen mindkét hajtóművének tolóerejét elvesztette, és a pilóták a repülőteret ugyan még épphogy elérték, a leszállópályát azonban már nem. A brit légibaleset-vizsgáló hatóság (AAIB) első hivatalos, de még csak vázlatos beszámolója szerint a szerencsétlenül járt repülőgép fedélzeti repülési adatrögzítői azt jelezték, hogy a Boeing 777-es Rolls-Royce Trent 800-as típusú motorjait sem az automatika, sem a pilóták nem tudták kellő fordulatszámra kapcsolni a leszállás előtt. A hajtóművek ugyanis valamiért nem reagáltak semmilyen utasításra, sőt - nem hivatalos értesülések szerint - a fedélzeti elektronika alapjáratira csökkentette teljesítményüket, amikor éppen a tolóerő fokozására lett volna szükség. A hiba alig 180 méteres magasságban, a Heathrow-tól valamivel több mint 3 kilométerre, Nyugat-London sűrűn lakott negyedei felett jelentkezett. A gépet vezető első tiszt, John Coward "orra buktatta", vagyis hirtelen süllyedésbe vitte a gépet, hogy sebességet nyerjen. Szakértői elemzések szerint a leszállás utolsó szakaszában fellépő teljesítményvesztés esetén csak így lehet elkerülni az úgynevezett "átesést" (stall), vagyis azt, hogy a szárnyakra ható felhajtóerő a lassulás miatt elfogyjon és a gép lezuhanjon. A Boeing alig néhány méterrel a Heathrow kerítése, és a mellette húzódó forgalmas, négysávos gyorsforgalmi út felett átvitorlázva érte el a repülőteret, és a pálya elejétől több mint 300 méterre, a füvön ért földet. Jobboldali fő futóműve letört, a baloldali átszakította a szárnyat és a benne lévő üzemanyagtartályt, amelyből a baleseti vizsgálók szerint "jelentős mennyiségű" kerozin folyt ki, de nem lobbant lángra. Összetörtek hajtóművek és a szárny, valamint a törzs egyes elemei is, de a gép jórészt egyben maradt, lehetővé téve a 136 utas és a 16 fős személyzet gyors kimenekítését.
A szombati The Guardian név nélkül idézett forrására hivatkozva azt írta: nem működött az az automata riasztó berendezés, amelynek jeleznie kellett volna, hogy esik a hajtóművek teljesítménye. Így a pilóták csak abból következtettek a bajra, hogy fizikailag észlelték a gépnek "a normálisnál nagyobb mértékű" sebességvesztését.A lap szerint ez "aggályokat vethet fel" a típus vezérlőrendszereinek biztonságával kapcsolatban. A szombati The Sun értesülése szerint eddig "legalább tizenkét esetben" fordult elő, hogy a Boeing 777-esek elektromos rendszerei túlhevültek, és az AAIB tavaly áprilisban figyelmeztetést is kiadott erről a problémáról, miután teljesítményvesztés miatt az egyik ilyen gép pilótájának félbe kellett hagynia a felszállást. A lap szerint "vannak olyan aggályok", hogy a típus világszerte forgalomban lévő 667 példányát le kell állítani a vizsgálat idejére. Szakértők ugyanakkor a világ egyik legmegbízhatóbb repülőgépének nevezik a Boeing 777-est; ilyen géppel még soha nem történt baleset, mióta a típust 1995-ben forgalomba állították. A baleset miatt még szombaton is fennakadások voltak a Heathrow-n. A BA reggeli budapesti járata elindult ugyan, de a két délutáni közül a korábbit, a 866-os számút törölték.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 10:04 Gál Péter: tavaly 1,7 millió hektoliter bort fogyasztottak Magyarországon
- 8:03 KSH: a bruttó átlagkereset 708.300 forint volt,
- 6:02 MVM: júliustól kizárólag elektronikus energiaszámlát kapnak a nem lakossági ügyfelek
- 20:59 Olasz bíróság: a migránsokat szállító civil hajóknak saját országukban kell kikötni
- 18:58 Számlagyárat lepleztek le a Budapesti Nagybani Piacon
- 16:01 Alex Soros Hillary Clinton volt vezető tanácsadójával kötött házasságot New Yorkban
- 14:57 Új COVID-variáns terjed - borotvapengeszerű torokfájdalom a fő tünet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06