Véd a HDL-koleszterin
A mértékletes alkoholfogyasztás a szívnek és az ereknek is egészséges
A szeszt tartalmazó italok mérsékelt fogyasztása jót tesz a szív- és érbetegségek megelőzése szempontjából: tudományosan így összesíti az eddigi vizsgálatok eredményeit két nagy orvosi tanulmány, amelyeket a British Medical Journal angol orvosi hetilap közölt.
2011.03.11 16:35MTIAz alkoholféléket az emberek általában a fogyasztásuk hatására megjelenő kellemes hangulat miatt isszák, de már régóta voltak megfigyelések, hogy kevés szesz rendszeres bejuttatása az emberi szervezetbe csökkenti a szívbetegségek kockázatát.
A médiában sokat idézik a francia paradoxon jelenségét: a híres francia konyha sokkal több telített zsírt használ, mint az európai átlag, ennek ellenére lényegesen ritkább Frankhonban a szívroham, mint a vele szomszédos országokban.
Ezt a megfigyelést azzal magyarázzák, hogy a francia főétkezések hagyományos velejárója egy-egy pohár helyi vörösbor. William A. Ghali és kanadai munkacsoportja összegyűjtötte a világ orvosi szakirodalmának minden olyan tanulmányát, mely az alkohol és a szív-érrendszeri betegségek kapcsolatával foglalkozott.
A több száz cikkből kiválasztották azt a 84-et, amelyekben azonosan gondos módszerrel és ellenőrzéssel, pontos mérésekkel nyert adatok szerepeltek, így ezeket összesítve, együtt lehetett értékelni.

A tanulmányok átlagosan 11 évre vonatkoztak, bár voltak 35 év eredményeit bemutató adatok is. A mértékletesen alkoholt fogyasztók szív-és érrendszeri betegség okozta halálozása 25 százalékkal volt kisebb, mint a nemivóké.
A mértékletes alkohol fogyasztás férfiak esetében napi két italt, a nőknél napi egy italt jelentett. A második tanulmányban azokat az adatokat összesítették, melyek a legkülönbözőbb laboratóriumi mérések eredményeiből származtak.
Az adatok tanúsága szerint a mértékletes szeszivás kifejezetten emeli a szívet védő, HDL koleszterin mennyiségét a vérben, de hasonló hatása van több más kedvező laboratóriumi értékre is.
A kutatók hangsúlyozzák, hogy kedvezőnek tartott laboratóriumi leletek és az alkoholfogyasztás párhuzamossága nem bizonyítja, hogy a jó irányú változást a szesz hozza létre, de az igen sok ilyen adat valószínűsíti az összefüggést.
Ez nem azt jelenti, hogy a nemivókat az orvos rábeszélje az alkohol fogyasztására, de nem kell lebeszélni az egy pohár borról azt, aki ebéd vagy vacsora alkalmával szívesen megissza.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


