Csak a pénztárca lett vékonyabb?
Átverte a fogyni vágyókat a Gastroyal
Tízmillió forintra bírságolt a Gastroyal Food Vendéglátóipari Kft.-t a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert a kft. tavaly március és június között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal.
2010.04.20 15:14MTIA GVH közleménye szerint a vállalkozás olyan állításokat tett fogyókúrás ételeiről, amelyeket nem tudott hitelt érdemlően igazolni. A Gastroyal kereskedelmi kommunikációiban azt állította, hogy az adott étrend alkalmazásával a fogyasztó meghatározott mértékben csökkentheti testsúlyát, például 90 nap alatt 15-20 kilogrammot fogyhat.
A hivatal szerint a társaság figyelmen kívül hagyta, hogy magyar és európai jogszabályok értelmében a csökkentett energiatartalmú élelmiszer reklámozása semmilyen módon nem utalhat a használata révén elérhető testtömegcsökkenés mértékére. Ráadásul a Gastroyal még az állításokra vonatkozó bizonyítékokat sem nyújtott be. Nem nyújtotta be az egyes fogyasztó étrendek által elérhető testtömeg-csökkenésre vonatkozó vizsgálat eredményeit, ilyen vizsgálatot nem is végzett.
A Gastroyal által hivatkozott bizonyítékok alkalmatlanok voltak az állítások igazolására. A Gastroyal egyes hirdetéseiben azt is állította, hogy az általa forgalmazott étrendek minden idők nyolc legjobb fogyókúrái közé tartoznak. A GVH arra a következtetésre jutott, hogy a reklámok üzenete szerint a vállalkozás által kínált nyolc étrend a leghatásosabb az összes fogyókúrás étrend közül. Ráadásul ez az állítás a piacon fellelhető összes étrenddel való összevetést és annak eredményét közvetíti. A piacelsőségi állítás azonban nem nyert bizonyítást.
A Gastroyal még saját kínálata kapcsán sem bizonyította, hogy a nyolc adott étrend lenne a legjobb. A GVH közleménye szerint a társaság egyik étlapján a tavasz legsikeresebb fogyókúrájának minősítette a Gastroyal Turbó fogyókúrát. Az állítás a GVH szerint magában hordozta azon értelmezést, hogy a Gastroyal Turbó fogyókúra sikeressége nem egyszerűen az ismertséget jelenti, hanem azt is, hogy a leghatékonyabb. A vállalkozás semmilyen értékelhető bizonyítékot nem terjesztett elő a piacelsőségi állítás kapcsán. Még azt sem bizonyította, hogy az általa hivatkozott, ezer fős, nem reprezentatív közvélemény-kutatás azt mutatná, hogy ezen fogyasztók szerint a Gastroyal Turbó fogyókúra lett volna az általa hivatkozott értelmezés szerint a legsikeresebb. A GVH egy negyedik reklámállítást is kifogásolt. Eszerint a Gastroyal Turbó fogyókúra "fogyaszt, lúgosít, méregtelenít".
Állítását a vállalkozás arra alapozta, hogy az étrend algát tartalmaz, a kijelentést a különféle algákról írt különféle szakcikkek beterjesztésével kívánta alátámasztani.
A becsatolt iratok azonban nem konkrétan a Gastroyal Turbó fogyókúrára vonatkoztak, azokból nem volt megállapítható, hogy az ezen fogyókúra során fogyasztott élelmiszertől várhatók lennének a Gastroyal Turbó fogyókúrának tulajdonított hatások. Ráadásul a cikkek jelentékeny része ismeretlen szerzőtől és forrásból származott, így azokat a versenyhatóság figyelmen kívül hagyta. Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet szerint nem állnak rendelkezésre olyan tudományosan alátámasztott vizsgálati eredmények, adatok, amelyek a Gastroyal Turbó fogyókúra elkészítéséhez felhasznált algák fogyasztó, lúgosító, vagy méregtelenítő hatását igazolnák.
A bírság összegének megállapításakor a GVH súlyosbító körülményként értékelte, hogy a Gastroyal jelentős, az átlagosnál testsúlyproblémái miatt érzékenyebb fogyasztói kört ért el hosszú időn át közzétett megtévesztő hirdetéseivel. Enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a GVH jelzését követően a társaság módosított egyes reklámjain és legalább részben elismerte a tévedését.
A versenyhatóság az elmúlt hónapokban több esetben is elmarasztalta azokat a vállalkozásokat, amelyek az általuk forgalmazott termékeknek igazolatlanul testsúlycsökkentő hatást tulajdonítottak. Februárban például két vállalkozás, a Telemarketing Kft. és az Update Zrt. is hasonló ügyben kapott 3-3 millió forint bírságot.
A kiemelt figyelem oka, hogy a testsúlyproblémákkal küzdők az átlagosnál érzékenyebb, kiszolgáltatottabb fogyasztók, akik erejükön felüli anyagi terheket is hajlandóak vállalni fogyásuk érdekében. A nekik szóló reklámok esetében a hirdető vállalkozások felelőssége éppen ezért az átlagosnál nagyobb.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:26 Villámáradás Texasban - újabb halálos áldozatokat találtak és több tucat eltűntet keresnek után
- 16:25 Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében
- 14:07 Hőség - zivatarokra és magas középhőmérsékletre kell készülni vasárnap
- 12:48 Rejtett örökség - náci múlttal rendelkező családok Európa elitjeiben
- 10:15 Beszakadt Gubacsi híd - díjmentesen lett a közösségi közlekedés
- 8:13 Az ország egyes részein 15-17 nappal nőtt a hőhullámos napok száma 1901 óta
- 6:11 Meteorológia: az elmúlt egy hétben 4 centimétert csökkent a Balaton átlagos vízállása
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06