Csak a szívedben olvad
A túl édesszájú gyerekeknél nagyobb a depresszió kockázata
Az édességet a szokásosnál is jobban kedvelő gyerekek családjának kórtörténetében nagyobb valószínűséggel szerepel alkoholizmus, ők maguk több depressziós tünetet jeleznek - idézte szerdai cikkében amerikai kutatók tanulmányát a LiveScience című tudományos portál (www.livescience.com).
2010.02.10 18:24MTIA kutatók szerint az édes íz és az alkohol hasonló jutalmazási központokat aktivál az agyban. "Tudjuk, hogy az édes íz minden gyerekben kellemes érzést vált ki. Ráadásul a gyerekek egyes csoportjait alapvető biológiájuk okán különösen vonzhatja az intenzív édesség" - mondta Julie Mennella, a philadelphiai Monell Chemical Senses Center munkatársa.
Az Addiction című szakfolyóiratban most publikált vizsgálatában Mennella 300, öt és tizenkét év közötti gyerekkel kóstoltatott cukros oldatokat. A gyerekeknek ki kellett választaniuk, hogy az ötféle cukrossági fokozatú italból melyiket kedvelték leginkább.
A résztvevők ezen kívül depresszióval kapcsolatos kérdésekre is válaszoltak, édesanyjukat pedig a családban előforduló alkoholproblémákról kérdezték ki. A gyerekek mintegy felénél a szülő, testvér, nagyszülő, nagynéni vagy nagybácsi alkoholfüggő volt, a gyerekek negyedénél pedig depresszióra utaló tüneteket találtak. 37 gyereknél mindkét tényező fennállt, ők választották a legédesebb ízt, a 24 százalékos cukoroldatot, amely 14 teáskanál cukornak felel meg egy pohár vízben.
Ez több mint kétszerese egy üdítő cukorkoncentrációjának. A többi gyerek átlagosan a 18 százalékos oldatot választotta kedvencnek. A tanulmány további szakaszában a cukor fájdalmat csökkentő hatását vizsgálták. A gyerekeknek hideg vízben kellett tartaniuk kezüket, miközben vagy vizet, vagy cukoroldatot vettek szájukba.
A depressziós tüneteket nem mutató gyerekek 36 százalékkal hosszabb ideig tűrték a fájdalmat cukros oldattal, mint nélküle. A depressziós tüneteket mutató gyerekeknél nem mutatkozott ilyen eltérés, azaz kevésbé csökkentette fájdalmukat az adott édességű cukoroldat.
A kutatási eredmény rávilágít, hogy egyes gyerekeknél nehezebb az édes ízek, cukros ételek és italok fogyasztásának csökkentése, mint másoknál, amit a szülőknek és nevelőknek érdemes figyelembe venniük az étrend kialakításánál.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:38 Döbbenetes felvételek: úgy repedt meg a föld a Fülöp-szigeteken, mintha gyurma lenne
- 6:34 Száz évvel Gaudí halála után új korszak kezdődik: felavatták a Sagrada Família legmagasabb tornyát
- 20:30 A pápa az MI-ről: nem a technológia, hanem a hatalom koncentrációja a legnagyobb veszély
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


