Jobb, mint a gyógyszeres kezelés
A zsírgyilkos diéta visszavág: biztosra mehetünk a DASH-al
A megfelelő étrend és a rendszeres mozgás a súlytöbblettel és kezdődő magas vérnyomással bajlódó emberek egészségi állapotát olyan mértékben javíthatja, mint a gyógyszeres kezelés.
2010.01.29 13:57MTITáplálkozáskutatók és szívgyógyászok 1997-ben összeültek, hogy kidolgozzanak a magas vérnyomás csökkentésére egy olyan módszert, amely gyógyszerek szedése nélkül is alkalmas a vérnyomás-emelkedés gátlására. Olyan étrendet állítottak össze, amely föltételezésük szerint két hét alatt elindítja lefelé a vérnyomás magas értékeit: angol nevének betűszava alapján ez a DASH diéta.
Lényege, hogy naponta átlag négy alkalommal együnk gyümölcsöt, zöldséget és kétszer-háromszor sovány tejterméket. Az étrend fontos részét képezik a különféle magvak, a hal és a baromfi is; zsíros hús és cukortartalmú üdítő ital viszont csak korlátozott mennyiségben fordulhat elő.
Egy évtized alatt már sok kedvező tapasztalat gyűlt össze a DASH követéséről, de James A. Blumenthal és munkatársai arra voltak kíváncsiak, hogy a kezdődő magas vérnyomású, elhízott betegek vérnyomása miként alakul, ha a diétát mozgásprogrammal is kombinálják.
A kutatók 144 súlytöbblettel küszködő, de egyébként egészséges önkéntest vontak be az ENCORE betűszóval jelölt vizsgálatba. Vérnyomásuk csak enyhén haladta meg a normál értéket, életkoruk 35 év fölött volt, testsúlyuk szempontjából viszont az elhízott vagy kövér csoportba tartoztak. Véletlenszerű kiválasztás alapján a résztvevők egyik csoportja a DASH étrendet fogyasztotta, a másik csoport tagjai ezen kívül rendszeres, szervezett mozgásprogramot végeztek, illetve pszichés kezelésben is részesültek, végül a harmadik csoportba tartozók maradtak megszokott életvitelüknél.
Az utolsó csoport tagjainak vérnyomása és testsúlya gyakorlatilag változatlan maradt. A DASH diétára kerülők vérnyomása 11/7.5 Hgmm értékkel lett alacsonyabb, de az étrend és mozgással összekötött lélektani edzés még kifejezettebben, 16/10 Hgmm-el csökkentette az eredetileg kissé magasabb vérnyomást.
A kutatók hangsúlyozzák, hogy a korábbi vizsgálatok szerint az ennyire eredményes, gyógyszeres kezelés az agyi katasztrófa kockázatát 40 százalékkal, az infarktus veszélyét pedig 25 százalékkal csökkentette. A biztató eredményeket az Archives of Internal Medicine januári száma közölte.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


