A gyógyszerek sokat segítenek
A jómódúaknak alacsonyabb a koleszterin-szintje
Valaha a bőségesen étkező gazdagok vérkoleszterinje lényegesen magasabb volt, mint az alacsonyabb jövedelműeké, akik szűkösen táplálkoztak. A hatékony koleszterincsökkentő gyógyszerek megjelenése ezt a helyzetet megfordította - olvasható a Journal of Health and Social Behavior szakfolyóirat legújabb számában.
2009.10.21 08:10MTIHa a "rossz" LDL-koleszterin vérben található mennyisége nagy, az a szív- és érbetegségek megjelenésének egyik legfontosabb kockázati tényezője. Ezért javasolják manapság mindenkinek, hogy laboratóriumi vizsgálatok során ennek az anyagnak a szintjét is meghatározzák a vérben és ha ez emelkedett, igyekezzenek azt csökkenteni. Virginia Chang és Diane Lauderdale igen érdekes vizsgálatot végzett annak tisztázására, hogy a társadalmi-gazdasági helyzet miképpen befolyásolja a koszorúér-betegség keletkezésében nagy jelentőségű koleszterin szintjének alakulását.
"A szív- és érrendszeri betegségek átvették a fertőző betegségek halált okozó szerepét. A korábbi évszázadokban a legtöbb ember valamilyen fertőző betegségben vesztette el életét, ma viszont a halál legfőbb oka világszerte a koszorúér-betegség vagy az agyi katasztrófa" - mutattak rá a tanulmány szerzői. A kutatók az 1976. és 2004. közötti évek amerikai adatait elemezték. Azt vizsgálták, hogy a halálozás és az emberek anyagi helyzete miképpen függött össze a közben mind több beteg által szedett, hatásos koleszterincsökkentő, sztatin készítmények elterjedésével.
Azt találták, hogy 1976-ban minden negyedik férfi LDL-koleszterin szintje kórosan emelkedett volt, 2004-ben ez már csak 14 százalékban fordult elő. Hasonló változást észleltek a nők esetében is. A kedvező eredmények azonban a társadalom különböző rétegeiben nem egyformán jelentek meg. Régen a jól táplált gazdagok koleszterin szintje volt magasabb, az időnként éhező szegényeké pedig alacsonyabb értékeken mozgott.
A koleszterincsökkentő gyógyszerek bevezetése és elterjedése ezt visszájára fordította. A sztatin készítményeket sokkal több jómódú ember szedi folyamatosan és ezzel párhuzamosan ennek a társadalmi rétegnek a koszorúér-betegség okozta halálozása csökkent. A kisjövedelmű amerikaiak közül lényegesen kevesebb kapott ilyen kezelést és ezt a rosszabb halálozási adatok is jelezték.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


