Még mindig a dohányzás abbahagyása a legjobb út
Szervetlen foszfátok és tüdőrák: van összefüggés
Dél-koreai kutatók szerint a számos természetes és feldolgozott ételben megtalálható szervetlen foszfátokban gazdag étrend gyorsítja a patkányok tüdőrákjának növekedését.
2009.01.01 09:47medipress.huÁllatkísérleteik eredményeiről az American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine januári számában olvasható tudományos közlemény.
A tüdőrák kezelése és megelőzése szempontjából a szervetlen foszfátbevitel szabályozása kritikus lehet, véli Myung-Haing Cho, a cikk vezető szerzője. A szervetlen foszfátok természetesen megtalálhatók a leveles zöldségekben, gyümölcsökben, húsokban és szárnyasokból készült termékekben. Számos élelmiszerben van hozzáadott foszfát. Ilyen a sütőpor, a szénsavas kóla, a jégkrém, a kenyér, a makaróni, a gyümölcskocsonya és a tartósítószerek.
Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyezési Hivatal a foszfátokat biztonságosként rangsorolta, és biztonsági határt állapított meg felhasználásukra. A dél-koreai kutatás kétféle laboratóriumi patkánytörzs felhasználásával készült. Az egyiknél genetikai hajlam állt fenn a tüdőrákra, a másiknál kiváltották a betegséget. Az állatok egy részét nagyjából ugyanolyan mennyiségű foszfátot tartalmazó étellel etették, mint amennyi az emberek étrendjében található, a többiek kétszer annyit kaptak az anyagból.
Négy hét elteltével a több foszfátot kapó patkányoknál gyakoribb volt a tüdőrák előfordulása, és a tumorok mérete is nagyobb volt. A kutatók szerint a foszfátok bizonyos anyagcsere-útvonalak aktiválásán keresztül stimulálják a tüdődaganatok növekedését. A szakértők szerint egyelőre még várni kell a határozott ajánlások megfogalmazásával, és a tüdőrák megelőzésére még mindig a dohányzás abbahagyása a legjobb út.
A ’90-es években körülbelül 470 mg-ot tett ki a foszfáttartalmú élelmiszer-adalékanyagok napi bevitele. Ma egy átlagos felnőtt étrendjében ennek kétszerese, 1000 mg van jelen, ami megfelel a kísérletben a nagyobb dózisnak.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


