Átkos koffein
Kevesebb kávé az egészségesebb babákért
A várandós kismamáknak a minimumra kellene csökkenteniük a kávé-, tea- és kólafogyasztásukat, mivel egy új, hétfőn megjelent tanulmány szerint összefüggés van a koffeinbevitel és az alacsony születési súly között.
2008.11.05 15:40medipress.huBrit kutatók 2635 olyan várandós nőt vizsgáltak, akik terhességük nyolcadik-tizenkettedik hetében jártak, kikérdezték őket étkezési szokásaikról és mérték a nyálukban a koffeinszintet, amikor megjelentek orvosuknál.
Azoknál a nőknél, akiknél a koffeinfogyasztás naponta 100 és 199 milligramm közé esett, 20 százalékkal nőtt az esély, hogy relatíve kisebb súlyú újszülöttet hoznak a világra, mint azok, akik kevesebb, mint 100 milligramm koffeint vittek be naponta. 200-299 milligramm bevitel esetében a kockázat 40 százalékra, 300 milligramm feletti fogyasztás esetén pedig 50 százalékra emelkedett.
A születési súly egy széles körben használt viszonyítási pont az egészség megítélésében, különösen ha cukorbetegség vagy szívbetegség van jelen. Egy átlagos csésze kávé körülbelül 100 milligramm koffeint tartalmaz, a tea körülbelül a felét, azonban a koncentráció változhat az elkészítés módjától és a termék márkájától függően.
A koffein továbbá jelen van még a kólában, a csokoládéban és egyes kábítószerekben. A British Medical Journal online számában megjelent úgynevezett CARE-vizsgálat szerint ésszerű lenne azt tanácsolni a nőknek, hogy már a fogantatás előtt csökkentsék a koffeinfogyasztást és a terhesség során is tegyenek így.
Egy korábbi kutatás kiderítette, hogy a koffein könnyen átjut a méhlepényen keresztül a magzatba, azonban az alacsony születési súllyal való összefüggés nem teljesen világos, mivel olyan tényezőket is számításba kell venni, mint az alkoholfogyasztás vagy a dohányzás. Ez az első olyan tanulmány, amely a teával is foglalkozik, amely a nők koffeinbevitelének 60 százalékárt felelős.
Nagy-Britannia Élelmiszerszabvány-Hivatala honlapján közzétette, hogy a várandós nők számára javasolt koffeinbevitelt a tanulmány fényében napi 300 milligrammról 200 milligrammra csökkentette – ez megfelel körülbelül két csésze kávénak.
„Ez az új javaslat nem azt jelenti, hogy a várandós nőknek teljesen le kell mondaniuk a koffeinről, hanem egyszerűen csak vigyázniuk kell, hogy ne fogyasszanak túl sokat. Hangsúlyozzuk, hogy a kockázat valószínűleg nagyon kicsi” – jelentette ki a Hivatal vezető tudósa, Andrew Wadge.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


