Értelmesebben élni?

Válság: jó alkalom az életmódváltásra

Egy friss francia felmérés szerint tíz francia közül kilenc úgy gondolja, hogy a válságnak alkalmat kellene nyújtania az életmód és a fogyasztási szokások.

2012.04.09 23:36MTI

Az Ethicity tanácsadó cég évről évre közzéteszi a fogyasztási módokra vonatkozó közvélemény-kutatását, amelyből idén kitűnik: a gazdasági helyzet alakulása megerősítette a társadalomban az eddigi rutin megváltoztatására irányuló vágyat.
   
"Az emberek ráébredtek, hogy meg kell húzni a nadrágszíjat, de ugyanakkor értelmesebben is akarnak élni" - fejtette ki az AFP-nek Gilles Degroote, az Ethicity társigazgatója. Idén a tavalyinál többen gondolják, hogy a fogyasztási szokások alakulásának pozitív hatása lehet a társadalomra, a környezetre és a gazdaságra. Ez a szándék olyan mindennapos döntésekben is kifejezésre jut, mint hogy kerülni próbálják a pazarló megoldásokat és felelősen kívánnak vásárolni, fogyasztani.
   
A megkérdezettek 79 százaléka közölte, hogy szelektív módon szétválogatja háztartásának hulladékát, 47 százalék törekszik tudatosan energiafogyasztásának csökkentésére és 45 százalék próbál takarékoskodni a vízzel. A válaszolók 49 százaléka igyekszik kerülni a túlságosan csomagolt árukat is. Ezeknek a személetbeli változásoknak köszönhetően mind fontosabbá válnak a termékekről szóló olyan információk, mint a gyártás helye és az adott áru összetevői.
   
A megkérdezettek 87 százaléka jelezte, hogy előnyben részesíti azokat a cégeket, amelyek megőrizték helyi jellegüket, beágyazottságukat, másfelől 76 százalékuk sajnálatosnak tartja, hogy nagyon kevés információ hozzáférhető arról, hogyan, milyen feltételek között állítják elő az egyes termékeket. A felmérésben részt vevő személyeknek viszont alig 28 százaléka jelezte, hogy csökkenteni kívánná papírfogyasztását.
   
Gilles Degroote elmondta, hogy cége összehasonlította a vizsgálat eredményét a választási kampány politikai közvélemény-kutatásaival és arra a következtetésre jutott, hogy az emberek felismerték: a változást nem a politika és a politikusok fellépése fogja hozni, hanem az egyének és a vállalatok tevékenysége.
   
Az óhajtott változás mélységére vonatkozólag viszont koránt sincs egyetértés. A megkérdezettek 33 százaléka hangoztatta azt a sarkos véleményt, hogy a jelenlegi rendszer már nem életképes és mindent át kellene alakítani, 57 százalékuk nem megy el eddig, de szerinte a változásnak többnek kellene jelentenie annál, mint hogy a jelenlegi társadalomnak csak néhány jellegzetessége változzék. Azok, akik azt szeretnék, hogy minden maradjon, ahogy van, mindössze 8 százalékot képviselnek.
   
Ami a témakörök fontossági sorrendjét illeti, az első helyen a családdal összefüggő kiadások szerepeltek, aztán az egészségügy, majd az életszínvonal következett. A boldogság csak ezután, a negyedik helyen került be a válaszok közé.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.