Kevés só = alacsony vérnyomás
Ritka mutációk tartják alacsonyan a vérnyomást
Mintegy százmillió ember lehet világszerte hordozója azoknak a génmutációknak, amelyek alacsonyan tartják vérnyomásukat, csökkentve ezáltal kockázatukat a szív- és vesebetegségekre, valamint a szélütésre - mondták amerikai kutatók vasárnap.
2008.04.07 17:02MTITanulmányuk, amely a Nature Genetics szaklapban jelent meg, új és jobb vérnyomáscsökkentő szerek kifejlesztéséhez vezethet. Azt is leírták, hogyan kezeli a vese a sót és hogyan szabályozza a vérnyomást. "Úgy találtuk, hogy a mutációk hordozóinak 60 százalékkal kisebb az esélyük a magas vérnyomás kialakulására" - közölte Richard Lifton, a connecticuti Yale Egyetem Howard Hughes Orvosi Intézetének munkatársa.
Azoknak az embereknek a szervezetében, akik a vizsgált három génmutációt hordozzák, saját, természetes vérnyomáscsökkentő gyógyszer van - tette hozzá. Lifton csapata azoknak az embereknek a DNS-ét vizsgálta meg, akik egy 1948 óta folyó követéses egészségügyi felmérés résztvevői a massachusettsi Framingham városában (Framingham Heart Study).
Három gént kerestek, melyekről ismert, hogy recesszíven (lappangó módon) öröklődő, rendkívül alacsony vérnyomással jellemezhető genetikai rendellenességet okoznak. Mindhárom gén azt befolyásolja, hogyan kezeli a vese a sót. Azok az emberek, akiknek e három génből (jelük: NCCT, NKCC2 és ROMK) mindkét kópiájuk a "rossz", vagyis mindkét szülőtől a hibás változatot örökölték, az úgynevezett Gitelman és Bartter szindrómával élnek, extrémalacsony vérnyomásuk van.
A vérnyomásszabályozók egy része is ezen gének működésére hat. A sós ételek fogyasztását a magas vérnyomás egyik kiváltó okának tartják a szakemberek, mely egy milliárd embert érint a becslések szerint világszerte. Nem mindenkinek lesz azonban magas vérnyomása, akinek étkezésében sok a só. A tanulmányozott csoport 2 százaléka a három gén valamelyikében egy hibás módosulatot hordoz, nem kettőt.
Ezeknek az embereknek meglepő módon az optimális tartományban maradt a vérnyomása. A három most vizsgált mindazonáltal csak töredéke azon géneknek, melyek mutációi hozzájárulnak a vérnyomás megváltozásához.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


