Felszíni jelenség?

Repedések az M6/M60-as autópálya alagútjain - a tárca vizsgál

Néhány órára le kellett zárni az az M6/M60 autópályát az egyik alagútszakaszon észlelt repedések miatt. A 6-os főút Pécs utáni szakasza már Európai szabványok szerint épül, de ez sem garancia, hogy nem lesznek további problémák az újonnan épült utakkal. A minisztérium megindítja az M6 Szekszárd utáni szakaszának műszaki felülvizsgálatát.

2011.02.11 11:27ma.hu

Lezárták az M6/M60 autópálya alagútláncát a főváros irányából, miután az autópályát üzemeltető cég felszíni repedéseket talált a "C" jelű alagút bevezető, északi szakaszán.

A Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. a tervek szerint eltávolítja az alagút faláról a meglazult részeket, komolyabb forgalomkorlátozásra nem kell számítani, a művelet csupán néhány órán át tart.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium bekérte a koncessziós társaságtól a koncessziós szerződés szerint benyújtandó jelentést az M6 alagútjaiban történtekről. Az előzetes egyeztetések és a helyszíni jegyzőkönyv alapján a hibák elhárítása folyamatban van, a közlekedésbiztonsági kockázatok kizárása után a forgalom újraindulhat. A hibák kijavítása a koncessziós társaság kötelessége, költségeit a magánpartner viseli.

A szaktárca érintett államtitkárságai haladéktalanul megkezdik az M6/M60 Szekszárd – Bóly – Pécs közötti szakaszának teljes műszaki felülvizsgálatát, kiemelt figyelemmel az alagutak műszaki állapotára és a jelenlegi hibák okaira. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az állam koncessziós szerződésben foglalt jogait maradéktalanul érvényesíteni kívánja, az útlezárás következményeit a rendelkezésre állási díjban érvényesíti.

A 6-os főút Pécs utáni szakasza már Európai szabványok szerint épül

A tervek szerint haladnak és három éven belül lezárulhatnak a 6-os főút felújításának előkészítési munkálatai. A beruházás során korszerűsítik, illetve kiszélesítik az útpálya burkolatát. Az előkészítést döntően uniós forrásból finanszírozzák.

A főút korszerűsítéséről szóló elképzeléseket többször is módosították az M6 autópálya építésével, illetve forgalomba helyezésével összefüggésben. A jelenlegi elképzelések szerint a 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek számára is alkalmas, megerősített burkolattal látják el gyakorlatilag a teljes szakaszt, a barcsi horvát határátlépőig.

Ezt kiegészítve a főutat Pécs nyugati városrészének kivezető szakaszán a meglévő kétszer egy forgalmi sávról kétszer két sávosra tervezik bővíteni. A burkolaterősítés az M60 gyorsforgalmi út építésétől függően valósulhat meg.

Jelenleg a 6. számú főút Pécs utáni szakaszának felújításával kapcsolatban folyik az előkészítés. Az érintett útszakasz forgalmi terhelése erősen váltakozik: naponta átlagosan 8–30 ezer jármű közlekedik itt. A forgalom 15–25 százalékát teszik ki a nehézgépjárművek.

A tervek szerint a burkolatot Pécstől kezdődően a megyehatárig erősítik meg a 202–246 kilométerszelvények között, kivéve a 203,1 és 206,4 kilométerszelvények közötti szakaszt, ahol négynyomúsítást terveznek. A megyehatárt elérve a burkolaterősítés Somogy megyében is folytatódik egészen a 258,6 kilométerszelvényig.

A burkolaterősítés mellett a 229,5 kilométertől kezdődően a külterületi szakaszokon minimális szélesítést is terveznek a szabványos kialakítás érdekében, továbbá a települések elején és végén forgalomcsillapító szigetet építenek ki. Szigetvár belterületén körforgalmú csomópont létesülhet. A Szigetvár utáni szakaszon a burkolatszélesítéssel párhuzamosan a hidakat is kiszélesítik. A felújításban érintett szakasz egyes részein párhuzamos szervizutat és kerékpárutat is terveznek építeni.

A beruházásokra vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése folyamatban van, az örökségvédelmi és környezetvédelmi hatásvizsgálatok többsége is rendelkezésre áll. A szükséges jogerős építési és más hatósági engedélyek egy része megérkezett, más részük beszerzése folyamatban, illetve előkészületben van. Az engedélyezési tervdokumentáció és a kiviteli tervek többsége ugyancsak elkészült.

„Pécs után továbbra is a 6. számú főút a legfontosabb közlekedési csatorna a barcsi határátlépő felé, így a jelenlegi forgalmi terhelés indokolttá teszi az országos főút e szakaszának felújítását – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.
A felújítás után lényegesen biztonságosabb lesz a forgalom Pécs és a déli országhatár között” – tette hozzá Loppert.

A tervezésben, illetve a tervdokumentációk elkészítésében az UVATERV Zrt., a RODEN Mérnöki Iroda Kft., az UTIBER-TURA-Terv Konzorcium, az UNITEF Zrt., a NEFRIT Kft. és PERIDON Kft. közös vállalkozása, a C TERV - KÖRNYEZETFEJLESZTÉS - SPECLÁLTERV KONZORCIUM, valamint a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt vett részt. Az előkészítés várhatóan 2013 végére zárul le.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül több mint bruttó 1 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) adja.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.