1934. június 22-én "született"

75 éves a Volkswagen Bogár

Hetvenöt éve,kötött szerződést a német Ferdinand Porsche tervezőirodája a Birodalmi Autóipari Szövetséggel a népautó fejlesztéséről és gyártásáról - ezt tekinthetjük minden idők egyik legismertebb és legnépszerűbb autója, a Volkswagen Bogár születésnapjának.

2009.06.20 18:44MTI

Ferdinand Porsche, minden idők egyik leghíresebb autó-konstruktőre már huszonöt évesen megtervezte első autóját, s harmincévesen Daimler ausztriai műszaki igazgatója volt.
 
Számtalan Mercedes modellt tervezett, de igazán soha nem tudott a nagy és előkelő autókat készítő cég üzletfilozófiájával azonosulni. Porsche olcsó, nem túl nagy teljesítményű, de mindenki számára elérhető és visszafogottan elegáns kocsit akart tervezni. 1931-ben saját irodát alapított és nekilátott olyan támogatót keresni, akit érdekel a "népautó" tervezete.
 
Először a motorkerékpárokat gyártó Zündapp céggel társult, de a vízhűtéses csillagmotorral folytatott kísérletek kudarcba fulladtak és a projektet törölni kellett. Az NSU-nál folytatta, ahol kifejlesztette a csőváz-szerkezetével és a hátsó tengely előtt elhelyezett sebességváltójával a Bogárt megelőlegező Type 32 prototípusát. A gyártástól azonban egy Fiattal kötött szerződése miatt az NSU is visszalépett. A tervet végül Adolf Hitler karolta fel: a Führer hatalomra jutása után kiváló minőségű autópálya-hálózatot építtetett ki, és - bár maga nem szeretett vezetni - olcsó, mindenki számára elérhető autót is akart Németországban.
 
Ezután került sor Porsche és Hitler találkozójára, melynek során felvázolták a néputóval szemben támasztott alapvető követelményeket (két felnőtt és három gyermek szállítása legalább 100 kilométeres sebességgel, ezer márkás áron - az átlagfizetés havi 130 márka volt). 1934. június 22-én Porsche tervezőirodája aláírta a szerződést. A prototípust 1935-ben mutatták be, s 1937. május 28-án megalapították a Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkwagens mbH-t, a hosszú név hamarosan Volkswagenwerk GmbH-ra rövidült. 1938. május 26-án letették az új autógyár alapkövét, az üzem köré új város épült, ez a mai Wolfsburg. 

Hitler az autót Kdf (Kraft durch Freude - Örömben az Erő) autónak nevezte, a Harmadik Birodalom szabadidő mozgalma nyomán.

A névadása nem volt sikeres, a kocsit inkább a Porsche által preferált Népautóként (volkswagen) emlegették. A legendás kiskocsiból, amelynek külalakja az idők során alig változott, 64 év alatt 21,5 millió példányt adtak el, a gyártást csak 2003-ban állították le végleg. 

A Bogár a fasiszta időkben népautó volt, a második világháborúban a fronton "teljesített szolgálatot", jelképezte a német gazdasági csodát. A hatvanas években a hippik kedvenc autója volt, s egy időben négymillió amerikai szorongott benne. 

Az autólegendát ma már csak a lelkes gyűjtők cserélgetik, de tulajdonosai rendszeresen szerveznek találkozókat hazánkban is.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.