Puritán sportgép 340 lóerővel

Audi TT RS, a brutális öthengeres

Ismét szerepel öthengeres aggregát az Audi palettáján, mégpedig egészen különleges technika formájában.

2009.03.05 13:32ma.hu

Az első vásárlóihoz várhatóan nyár végén érkező TT RS 2,5 literes közvetlen benzinbefecskendezésű és turbófeltöltésű erőforrása 250 kW (340 LE) teljesítményt és 450 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. A sportos öthengeres rendkívüli menetteljesítményekkel szolgál, s a quattro állandó összkerékhajtással és a speciális sportfutóművel közösen, a kompakt Audi TT RS modellt Coupé és Roadster változatában egyaránt a sportkocsik élmezőnyének különleges tagjává avatja.

A sportos öthengeres benzinmotorok gazdag hagyományokra tekinthetnek vissza az Audinál, a legismertebb közülük minden bizonnyal az Audi quattro 2,1 literes turbófeltöltésű konstrukciója. Már 1980-ban 147 kW (200 LE) teljesítménnyel mutatkozott be, majd a közvetlenül a versenysportból az utcára érkezett, 1984-es Sport quattro orrában már 225 kilowattot (306 LE) adott le. A turbó és a quattro már 25 esztendeje is nyerő párosnak bizonyult.

Az Audi most ismét felvette e fonalat: az FSI közvetlen benzinbefecskendezést és a turbófeltöltést kombináló teljes egészében új fejlesztésű öthengeres erőforrás a TT RS modelleket vérbeli nagyteljesítményű sportautóvá avatja. A TFSI 2.480 köbcentiméteréből produkált 250 kW (340 LE) értékével 100,8 kW (137,1 LE) literteljesítménnyel büszkélkedhet.

Teljesítmény-tömeg aránya szintén kiemelkedő, ami az Audi Space Frame (ASF) technológiával jórészt alumíniumból készülő, extrém könnyű karosszériának köszönhetően mindössze 1.450 kilogrammos Coupé esetében csupán 4,3, míg a Roadster (1.510 kilogramm) változatnál 4,4 kilogrammra adódik lóerőnként.

A TT RS Coupé mindössze 4,6 másodperc alatt katapultál álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, a Roadster esetében pedig e sprint egy tizedmásodperccel igényel többet. Az elektronikus úton 250 kilométer/órára korlátozott végsebesség mindkét változat esetében csupán merő formalitás, az Audi kívánságra készséggel 280 kilométer/órára emeli a határt.

Ha lehet, még hatásosabb brutális vonóereje, 450 newtonméter maximális forgatónyomatéka ugyanis az 1.600 és 5.300 percenkénti fordulatszám közötti tartományon folyamatosan rendelkezésre áll. A TT RS számára az előzések így valóban könnyed rutinná egyszerűsödnek. A motor pedig spontán reakcióival, pörgős karakterével és az Audi-öthengeresek semmi mással össze nem téveszthető, mélyen zengő klasszikus melódiáival újra és újra vérpezsdítő élményekkel szolgál.

Megjelenésében is egyedülálló a TT RS. A kompakt és zömök, mindössze 4,20 méteres modell mindjárt az első pillantásra kifejezésre juttatja rendkívüli erejét. Az első lökhárító a versenyautókat idéző idomban (splitter) végződve keskenyedik lefelé.

A nagyméretű, szögletes keretbe foglalt légbeömlő nyílások méhsejt-szerkezetű betéteket tartalmaznak, s megjelenésében a matt alumínium szegéllyel kialakított, „TT RS” logót viselő, magas fényű fekete „singleframe” hűtőrács is hasonló stílust képvisel. A LED-technikájú nappali világítással kiegészített „Xenon plus” fényszórók pedig már messziről azonosítják az Audi TT RS modelleket.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.