Trendi lesz a bicikli
A kerékpár lehet a jövő járműve?
Az egyre környezettudatosabb járműipar is kezd rádöbbenni, hogy valamilyen váltásra szükség van a közlekedésben. Kutatók már a választ is ismerni vélik: a biciklik egyre fontosabbak lesznek. Évtizedeken belül akár nálunk is, a fejlesztések tempóját nézve.
2008.01.09 14:00ma.hu
A klímaváltozás (és az ezzel párhuzamosan zajló energiaár-növekedés) trendjeit elnézve kutatók úgy vélik, a jövő meghatározó járműve a bicikli lehet. Egy kissé nagyvonalú bók szerint egyenesen a klímaváltozás evolúciós változásainak első nyertese a jól bevált drótszamár.
Matthias Horx kutató, akitől a bók is származik, úgy véli, a bicikliboom sokoldalú szolgáltatás-, életstílus- és kulturális változássorozatot indíthat be, miközben a jelenleg szabadidős tevékenységnek számító biciklis sportok (mountain bike és társai) professzionalizálódnak.
Példaként Horx Hollandiát hozza fel: ott magától értetődik, ha komoly üzletemberek kerékpárra pattanva járnak munkába. Említhette volna Brémát is - a városnyi német tartomány a biciklisek valóságos paradicsomának tűnik magyar szemmel, arról nem is beszélve hogy a város marketinges kérdésekben zseniális megérzésekkel rendelkező polgármestere (aki egyúttal a tartomány miniszterelnöke is - néhány német város már csak ilyen bonyolult), Henning Scherf is közismerten lelkes kerékpáros - mint az kicsi, de jellegzetes képünkön is látható (kerékpáros és Werder-drukker, és valószínűleg a Bec betűkkel kezdődő nevű kulcsos sört szereti a legjobban - igazi brémai).
Az átlagos német kihasználtság tíz százalék körül van - állítja Horx, az arányon pedig még bőven lehet javítani, tekintve, hogy a járművel megtett utak fele hat kilométernél kisebb táv. Ennek megfelelően München más el is döntötte, hogy 2015-re 15 százalékra növeli az arányt, Karlsruhe pedig egyenesen 25 százalékot célzott meg.
Hajrá.