Mi lesz Veled, Peking?
Poncius Pilátus, a dalai láma és az Olimpia
A tibeti zavargások és az emberi jogok megsértésével kapcsolatban kialakult feszült helyzet kezelése jelenti a legnehezebb feladatot a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) számára a korrupciós botrány óta. Kilenc éve a tagok feddhetetlenségét kérdőjelezték meg, most a NOB hitele a tét. Ezúttal is szoros összefüggés van a pénz és morál között.
2008.03.19 11:48MTIA NOB-nak döntenie kell
Az APA osztrák hírügynökség értékelése szerint, ha Kínában nem sikerül rövid időn belül biztosítani és garantálni az alapvető emberi jogokat, akkor a NOB-nak döntenie kell: megőrzi a hitelességét és nem rendezi meg a nyári játékokat, ez azonban óriási anyagi károkat okoz a szervezetnek. Vagy a gazdasági érdekeket helyezi előtérbe, hiszen többmilliárd dolláros üzlet is az olimpia, ebben az esetben elveszti a hitelét.
Közel 4,5 milliárd dollár bevételhez jut a NOB a 2006-os torinói téli, és a nyári pekingi olimpiához kapcsolódó jogok eladásából. Peking a televíziós jogdíjakból 1,74 milliárd dollár bevételhez juttatja a NOB-ot. Ha nem rendezik meg a versenyeket, akkor nemcsak ettől az összegtől esik el a szervezet, hanem várhatóan több százmilliós kártérítést is kell fizetnie a hirdetőknek. Ugyanez vonatkozik a NOB 12 kiemelt szponzorára.
Ezek óriáscégek, melyek összesen 866 millió dollárt fizettek azért, hogy magukat és termékeiket 2005 és 2008 között az olimpiai ötkarikával együtt népszerűsítsék. A pekingi játékokkal a Coca-cola, a Visa, a McDonald,s vagy a Samsung az egész világon 1,3 milliárd emberrel ismertetheti meg magát. Szintén az óriási reklámlehetőség miatt támogatta 35 cég a pekingi olimpia szervezőbizottságát (BOCOG), itt olyan vállalatok találhatók, mint az Adidas vagy a Volkswagen.
Ezek a cégek nagyjából egymilliárd dollárhoz segítették a szervezőket. Herbert Hainer, az Adidas ügyvezetője sajtótájékoztatóján azt mondta: cége számára az olimpia jelenti a legnagyobb esélyt arra, hogy az ázsiai régióban is megismerjék és megszeressék.
"Összesen 40 ezer önkéntes segítőt és a játékokon résztvevő 18 ország sportolói viselik majd a mi ruháinkat, köztük a németek és a kínaiak" - hangsúlyozta Hainer. "Biztos rengeteg kínai sportoló szerez érmet, számunkra rengeteget jelent, ha ezeket a versenyzőket egy egész ország csodálja és ünnepli, amikor Adidas melegítőben átveszik az érmeiket."
[1/4] | ![]() |
|
|