Fura formát vett a felhőzet a szigetország felett
Ha nem kondenzcsíkok azok, akkor mi történik az égen Skóciától nyugatra?!
2015.04.06 09:17ma.hu
Egy biztos, valami történik a felhőzettel a hajózási útvonalak mentén. Az április 4-én, Skócia közelében készült műholdkép felvételek szép példáját mutatják ennek a különös jelenségnek. Egyébként kondenzcsíkok is vannak a képen, csak azok kevésbé szembetűnők. A magyarázatot a hajók által kibocsátott égéstermékek közvetett, felhőzetre gyakorolt hatásában kereshetjük – írja az Országos Meteorológiai Szolgálat Facebook-oldalán.
Felhőzet kialakulásakor a parányi vízcseppek apró „szennyező” anyagokon, úgynevezett kondenzációs magvakon képződnek. A tengerek feletti tisztább levegőben kevesebb, a szárazföldek felett jellemzően nagyobb számban vannak jelen ilyen típusú részecskék. Ebből következik, hogy a felhőzetet alkotó cseppecskék mérete a tengerek felett jellemzően nagyobb, mint az aeroszolokban gazdagabb szárazföldi légtömegen belül képződött társaik. (Hasonló típusú felhőzet esetén ugyanaz a víztömeg a tengerek felett kevesebb, a szárazföldek felett több cseppen oszlik meg.)
A hajók által kibocsátott égéstermékek, mint szennyező részecskék ugyanakkor szintén kondenzációs magokként is viselkednek, melyeken tehát szintén cseppek képződhetnek. Azokon a helyeken, ahol a felhőzetbe bekeveredik a hajók füstje, a felhők jellemző cseppmérete csökkenni fog. A felhőzetet itt nagyobb számú, de kisebb cseppek alkotják, mint a környező, „tisztább” felhőket. A sok kis cseppről nagyobb arányban verődnek vissza a napsugarak (magasabb albedó), mint a tisztább környezetben kialakult nagyobb cseppekből álló, de egyébként ugyanazon típusú felhőkről. A műholdképeken leginkább ennek megnyilvánulását láthatjuk a rövid hullámhosszakon mért sugárzás értékein keresztül.
A „füstös” felhők tehát paradox módon világosabbak, fehérebbek lehetnek a látható tartományban készült műholdképeken. A cseppméreten keresztül a csapadékképződést is befolyásolja a szennyezettebb levegő. A csapadékelemek (szitálást alkotó cseppek) ütközéses növekedésen keresztüli képződése kevésbé hatékony a hajók által „befüstölt” stratus, stratocumulus felhőzetben, így az ilyen felhők élettartama is hosszabb lehet.
Összességében tehát az albedón kívül a felhőzet megjelenésére, szerkezetére és élettartamára is kihatással van a hajóútvonalak menti légszennyezés.