Félrevezető KRESZ-táblák
A kormánybiztos szerint felül kell vizsgálni a közlekedési táblákat
A félrevezető közúti jelzések és indokolatlan közlekedési táblák hosszabb távon rontják a közlekedésbiztonságot, ezért indokolt felülvizsgálni azokat.
2009.01.16 08:40MTIEbben az elképzelésben egyetértett csütörtöki megbeszélésén Kondorosi Ferenc kormánybiztos és László Sándor, a Magyar Közút Kht. vezérigazgatója. A megbeszélésről a kormánybiztos tájékoztatta az MTI-t.
A közlemény szerint az Új rend és szabadság kormánybiztosa csütörtökön László Sándorral, a Magyar Közút Kht. vezérigazgatójával tárgyalt a közlekedési táblák kihelyezésének és leszerelésének helyzetéről. A tárgyaláson a kormánybiztos és a vezérigazgató egyetértett abban, hogy az indokolatlannak tűnő korlátozások - amelyekkel az autósok leginkább útépítési munkaterületen találkozhatnak -, valamint a félreérthető közúti jelzések nem javítják, hanem főleg hosszabb távon rontják a közlekedési biztonságot és morált.
Egyetértettek abban is, hogy meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy "a közlekedésben részt vevő autósok és fuvarozók is kifejtsék álláspontjukat egy-egy táblával kapcsolatban". A táblákkal kapcsolatos észrevételeket a www.kozut.hu internetes oldalon, az ugyfelszolgalat@kozut.hu címen, valamint a 06-40-188-866 helyi tarifával hívható általános úthiba bejelentő vonalon lehet megtenni.
A Magyar Közút Kht. hatáskörébe tartozó bejelentéseket a kht. megvizsgálja, a többit pedig továbbítja az illetékes hatósághoz. A kormánybiztos és a vezérigazgató abban is egyetértett, hogy a forgalmi rend és ezzel együtt a táblázás meghatározása szakmai feladat, a döntési kompetenciáknak éppen ezért szakmai kézben kell maradniuk.
A kormánybiztos közleményében emlékeztetett rá: a közúti közlekedés rendjét meghatározó táblák kihelyezése mindenütt az adott útszakasz üzemeltetőjének a feladata, ezért Magyarországon három nagy "táblagazda" van.
A Magyar Közút Kht. a 30 ezer kilométeres közúthálózaton 300 ezer táblát gondoz, az 1.100 kilométeres gyorsforgalmi úthálózaton az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a mintegy 130 ezer kilométer hosszú településeken belüli közutakon pedig az önkormányzatok helyezik ki a forgalmi rendet meghatározó táblákat. A vasúti átjárókért, sorompókért és fénysorompókért a MÁV Zrt. felel. Kondorosi Ferenc és László Sándor egyetértett abban, hogy ezen a gyakorlaton nem célszerű változtatni, "hiszen mindenütt az adott útszakasz üzemeltetője rendelkezik a legtöbb adattal az útállapotról, a közlekedési szokásokról és általában a szakszerű táblázást megalapozó információkról'".
A kormánybiztos és a vezérigazgató megbeszélésen elhangzott az is, hogy két héten belül összeül a közlekedési jogalkotás és jogalkalmazás problémáit, időszerű kérdéseit megvitatni és orvosolni hivatott kerekasztal. A megbeszélésre meghívást kapott a közlekedési és az igazságügyi tárca mellett többek között a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Közlekedéstudományi Intézet, az Országos Rendőr-főkapitányság, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság, valamint a Magyar Közút Kht.