Titkolják a várt utasforgalmi adatokat?
Budapesten drágább a metróépítés
Külföldön - Athén és Róma kivételével - szinte mindenhol olcsóbban építettek metrót, mint amennyibe a 4-es metró kerül majd - írja a Magyar Hírlap keddi számában.
2008.06.10 06:53Magyar HírlapA lap emlékeztet arra, hogy a budapesti 4-es metró megvalósíthatósági tanulmánya a nyomvonaltervvel 1994-ben készült, a beruházás, ha minden a tervek szerint halad, 2013-ban fejeződik be. A metróépítés költsége folyamatosan emelkedik, s habár a beruházás még az elején tart, már túllépte az ötszázmilliárd forintot.
A cikkben kiemelik Prágát, ahol a rendszerváltás óta tizennégy metróállomást épített, és mindehhez csak 2000-ben kapott először állami támogatást. Legutóbb például több mint 4,6 kilométerrel és három új megállóval bővült a prágai metró. A beruházás értéke 155 milliárd forint volt, azaz kevesebb, mint 34 milliárdból létesült a metróalagút minden kilométere.
A 4-es metrónak ma több mint ötvenmilliárdból épül meg ekkora szakasza; igaz, hogy a költségek tartalmazzák a felszíni rendezés költségét, illetve a folyómeder metszése is drágítja a beruházást. Madrid három év alatt 96 milliárd forintból megépítene egy, a budapesti 4-es metróhoz hasonló földalattit - idézi az Inforádiót a lap. Madrid tartomány kormánya az elmúlt négy évben kilencven kilométer új metrót és nyolcvan állomást épített a spanyol fővárosban.
A munkálatok során a város különböző pontjain 17 építkezés folyt, egyszerre tíz alagútfúró dolgozott. A vonalak fele mélyalagútban fut, a másik fele olcsóbb szerkezetű felszínközeli. A teljes projekt összesen 4,4 milliárd euróba, azaz 1086 milliárd forintba - a budapesti 4-es metró árának alig a kétszeresébe - került. A következő négy évben a spanyol fővárosban további 75 kilométer metró, elővárosi vasút és úgynevezett metróbusz épül.
A madridi hálózaton a menetjegy ára egy euró, azaz húsz forinttal olcsóbb, mint a BKV-vonaljegy - írja a Magyar Hírlap.