Torpedóvető-csövön mentették a legénységet
Sikerrel járt az első tengeralattjáró-mentési kísérlet Oroszországban
A kísérletben az új eszközzel megközelítették a "bajba került" tengeralattjárót, majd a jármű torpedóvető-csövén keresztül kimenekítették a "legénységet".
2014.06.06 14:04MTI
Sikerrel próbáltak ki egy tengeralattjáró-balesetekhez kidolgozott mélytengeri mentőberendezést Oroszországban - számolt be róla pénteken az orosz Balti Flotta egyik szóvivője.
A Beszter-1 nevű (egy vizaféléről keresztelték el) mélytengeri mentőberendezéssel üzemi körülmények között végrehajtott kísérletben a hadiflotta mentőalakulatának szakemberei kimenekítették társaikat a feltételezett balesetet elszenvedő tengeralattjáróból.
A kísérletben az új eszközzel megközelítették a "bajba került" - ez esetben a tengerfenéken lehorgonyzott - tengeralattjárót, majd a jármű torpedóvető-csövén keresztül kimenekítették a "legénységet".
A mentőberendezés 700 méteres mélységig használható, korszerű irányítási és navigációs berendezésekkel van felszerelve, és automata üzemmódban is képes haladni.
A szóvivő elmondása szerint új rendszert dolgoztak ki arra, hogy felkutassák a bajba jutott tengeralattjárót, illetve hogy rácsatlakozzanak. Az új dokkoló kamra segítségével ki lehet menteni a személyzetet még akkor is, ha az elsüllyedt tengeralattjáró 45 fokos szögben megdől.
A korábbi ilyen eszközöket 15 fokosnál nagyobb dőlésszögnél nem lehetett bevetni. Oroszországnak a szovjet idők utáni legsúlyosabb, atom-tengeralattjáróval kapcsolatos balesete 2000 augusztusában volt, amikor a Barents-tengeren hadgyakorlaton részt vevő Kurszk tengeralattjáró több torpedója felrobbant, szivárgó üzemanyaguk miatt, és a hajó elsüllyedt.
Az utólagos vizsgálatok megállapították, hogy a robbanásokat a 118 fős legénységből 23 tengerész túlélhette, a mentés azonban műszakilag lehetetlen volt, így végül mindannyian odavesztek.