Sok iparági beszállítót fenyeget bedőlés
Továbbgyűrűzik az autóipar visszaesése
Nincsenek könnyű helyzetben az autóipari beszállítói cégek mostanában, hiszen egyidejűleg kénytelenek szembesülni a csökkenő megrendelésekkel, hitelfelvételi nehézségekkel, saját beszállítóik csődjével és legnagyobb megrendelőik likviditási gondjaival.
2009.03.11 09:34ma.hu„Mivel az autógyárak erősen visszafogják termelésüket, ezért a jelenlegi helyzet sok iparági beszállítót fenyeget bedőléssel. Ráadásul a gazdaság lelassulása a hitelekhez való korlátozott hozzáféréssel is jár, ami finanszírozási nehézségeket okoz a beszállítóknak” – mondta Michael McKenzie, a PricewaterhouseCoopers globális autóipari elemzője. Becslések szerint az összes beszállító egyharmada pénzügyi nehézségekkel küzd világszerte, további egyharmaduk pedig már érzi, hogy a következő hónapokban ilyen helyzetbe kerülhet.
„A beszállító ipar komoly jelenléttel bír Magyarországon – elsősorban német és más nyugat-európai leányvállalatok révén –, így a negatív tendenciák a következő néhány hónapban még erősebben fogják Magyarországot sújtani” – tette hozzá Armin Krug, a PricewaterhouseCoopers autóipari csoportjának budapesti vezetője. A készpénzmozgás visszaesése és a hitelek korlátozása a leggyengébb beszállítók túlélését közvetlenül veszélyezteti, sőt hosszú távon az erőteljesebb – kedvezőbb egyenleggel, magas hozzáadott értékű termékkel, koncentrált piaci részesedéssel rendelkező, illetve innovatív technológiákba befektető – beszállítók is bajba kerülhetnek.
Normál hitelfeltételek mellett a fúziós és felvásárlási tevékenység lenne a beszállítói szektor útkeresését irányító mozgatóerő és nem a jelenleg tapasztalható kényszerfúziók.
Történeti visszatekintésben a szállítók mindig a vásárlói kinnlevőségekre támaszkodtak fedezet gyanánt működő tőke hiteleik felvételekor. Az ilyen hitelforrásokhoz való korlátozott hozzáférésben megjelenő fenyegetettséget az első negyedév folyamán tovább erősítette a termeléscsökkentés és az eladások világszerte bekövetkezett súlyos visszaesése, ami veszélyes képletet eredményezett az adósságteherrel küszködő beszállítók számára.
A jelenlegi helyzetben – amikor is a készpénzgazdálkodás kulcsfontosságú – a K+F beruházások és az új kapacitások visszafogása várható, ez pedig hosszú távon kihat a versenyképességre.
„Az innovációba (pl. biztonságtechnika, üzemanyag-takarékos technológiák, könnyűsúlyú anyagok, stb.) befektető – és kiemelt megrendelőikkel szorosan együttműködő – beszállítók lehetőségei óriásiak. A formálódó stratégiák meg fogják változtatni a versenypiaci helyzetet, ez pedig a szabályozói és vásárlói igényeknek a legjobb költségszinten, illetve a szükségszerű K+F befektetésnek is megfelelni képes beszállítóknak kedvez” – mondta Michael McKenzie, a PricewaterhouseCoopers globális autóipari elemzője.