Közlekedés
"Bajszos Combinók" lepik el a fővárost
A BKK is csatlakozott az Astellas Pharma támogatásával megvalósuló kampányhoz: a következő hetekben a legforgalmasabb budapesti villamosvonalakon "bajszos Combinók" közlekednek, jelezve hogy a november a prosztatarák-megelőzés hónapja.
2020.11.20 16:03ma.huEgy ausztrál kezdeményezés alapján novemberben világszerte sok férfi egy teljes hónapra félreteszi a borotvát, és megnöveszti a bajuszát. Ezzel arra hívják fel a figyelmet, hogy a férfiaknak is törődniük kell az egészségükkel, illetve hogy rendszeres szűréssel megelőzhető az egyik legelterjedtebb férfibetegség, a prosztatarák.
2020 novemberében az Astellas Pharma felkérésére a BKK is csatlakozott ehhez a mozgalomhoz: a prosztatarák megelőzésének, szűrésének és korai felfedezésének jelentőségére közös kampányukkal hívják fel a férfiak, valamint a velük együtt élő, a rájuk vigyázó hölgyek figyelmét.
Budapest legforgalmasabb villamosvonalain - a 4-es és a 6-os villamos vonalán - azért növesztettek bajuszt a Combinók, hogy a kampány fontos üzenete minél több utashoz eljusson. Az Astellas Pharma a megállókba és a forgalmas csomópontokba kihelyezett poszterein szintén a prosztatarák-megelőzést és a -szűrés fontosságát hangsúlyozza:
"Miért növesztett bajuszt a Combino? Hogy ne felejts el elmenni prosztatarákszűrésre! Ha pedig anya, feleség, barátnő vagy, akkor emlékeztesd erre a számodra fontos férfiakat. 45 éves kor felett évente ajánlott a prosztatarákszűrés még akkor is, ha nincs panaszod. A korai diagnózis a betegség sikeres kezelésének egyik legfontosabb feltétele."
A prosztatarák hazai statisztikája riasztó: 6000 friss regisztrált eset és 1500 elvesztett férfiélet a betegség éves mérlege. Szakértők szerint az évenkénti prosztatarákszűrés minden 45 év feletti férfinak javasolt panaszmentes állapotban is, hiszen a korai diagnózis a betegség sikeres kezelésének legfontosabb feltétele. Magyarországon a diagnosztizált prosztatarákos betegek mintegy 30 százaléka sajnos későn, már az áttétes stádiumban fordul orvoshoz. Ehhez az is hozzájárul, hogy a férfiak egészségtudatossága elmarad a hölgyekétől, és - ahogy azt a kampány is hangsúlyozza - gyakran a női családtagok beszélik rá a férfiakat a vizsgálatra.