Szeretjük az e-matricát?
Több e-matrica fogyott az első félévben a magyar autópályákon
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. féléves értékesítési mutatóiból kiderül, hogy az előző év hasonló időszakához képest az eladott e-matricák darabszáma és a realizált árbevétel is jelentős mértékben növekedett.
2008.09.26 12:32ma.huAz ÁAK Zrt. első féléves értékesítési kimutatásai alapján elmondható, hogy továbbra is jelentős mértékben növekszik az eladott e-matricák darabszáma.
A 2008. év hasonló időszakával összehasonlítva összességében mintegy 13%-kal vásároltak több úthasználati jogosultságot az autósok, ami 15%-os bevétel növekedést eredményezett. Ez a 2007-es 26,3 milliárd forinttal szemben 2008-ban közel 30,2 milliárd forint bruttó összeget jelent.
A legszembetűnőbb emelkedés a teherjárművek számára fenntartott D2, D3 és D4-es kategóriában kapható 1 napos úthasználati jogosultságok terén mutatkozott, hiszen ebből a típusból 27%-os forgalomnövekedést lehetett regisztrálni. Némi visszaesés tapasztalható a heti e-matricák esetében, mivel ebből a kategóriából az előző év azonos időszakához képest mintegy 4%-al vásároltak kevesebbet az autósok.
A 4-napos, a havi és az éves e-matricák tekintetében 10-11%-os forgalomnövekedés volt megfigyelhető. Az eladási adatok egyre nagyobb hányadát képviselik a virtuális úton (interneten, bankkártyás fizetéssel mobiltelefonon keresztül, mobiltelefonról küldött SMS segítségével, telefonhívással) értékesített e-matricák.
Míg a tavalyi év első félévében a teljes értékesítési volumen kevesebb mint 5%-át tették ki az ilyen tranzakciók, addig 2008-ban ez az arány 7% fölé nőtt. Ezzel a virtuális úton értékesített e-matricák után járó összeg 3,26%-t tette ki a teljes árbevételnek.
Az értékesítési darabszámok és az árbevétel általánosan növekvő tendenciája mögött az autópályák forgalmának emelkedésén kívül a gyorsforgalmi úthálózat fokozódó mértékű bővülése, valamint az úthasználati díj fizetésének egyes főutakra való kiterjesztése áll.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. az autópálya-matricák értékesítését és ellenőrzését 2006. január 1-je óta a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) megbízása alapján végzi.
A matricabevételek a KKK által üzemeltetett Útpénztár költségvetésének bevételi oldalát erősítik, és így azokat a közúthálózat üzemeltetésére és fenntartására fordítják.