70 százalékkal többen utaztak vonaton
10 éves az elsőként a Dunakanyarban bevezetett ütemes vasúti menetrend
Tíz éve vezette be a MÁV a Budapest-Göd-Vác-Szob, illetve a Budapest-Veresegyház-Vác vonalon az integrált ütemes menetrendet és a zónázó közlekedést, melynek hatására 70 százalékkal többen utaznak ezeken a vonalakon vonattal.
2014.08.29 15:45MTI
Az integrált ütemes menetrend lényege, hogy több járattípus is meghatározott időközönként közlekedik, összehangolt menetrend szerint. A zónázó vonatok pedig a szobi vonalon közlekednek. Ezek Szobtól Vácig mindenütt megállnak, majd onnan - menetrend szerint - megállás nélkül haladnak a Nyugati pályaudvarig.
A Vác és Budapest közötti vonatok viszont minden közbülső állomáson megállnak. Az újításoknak köszönhetően a menetidő 46-ról 25 percre csökkent.
A vonatok rövidebbek lehettek, miközben több utast szállítanak. A szerelvények energiafelhasználása is csökkent, egyrészt a rövidebb szerelvények miatt, másrészt a zónázó vonatokat Vác és Budapest között nem kell fékezni, illetve gyorsítani, ami plusz energiát igényel. A szóban forgó vonalakhoz Vácott csatlakozó Diósjenő-Balassagyarmat vonalon is nőtt az utasok száma.
A MÁV-Start Zrt. adatai szerint Budapest és Szob között napi 119 vonat közlekedik, átlagosan 31 ezer utassal. A vonatok közül 30 a zónázó, 78 a személy és 11 a gyorsított. Az elmúlt 10 évben több mint 90 millió utas vette igénybe ezeket a járatokat.