Az áruk tíz százaléka hamis
A világ összes termékét ellenőrizhetjük - akár okostelefonnal is
Az összes forgalomban levő termék eredetiségét tanúsítja a Rómában bemutatott adatbank. A fogyasztó akár okostelefonnal ellenőrizheti az általa vásárolt táska vagy élelmiszer származását és kereskedelmi útvonalát.
2012.01.20 12:25MTIA nemzetközi kereskedelemben levő termékek tíz százaléka hamis. A made in....márkanév hamisítása világszinten évi 600 milliárd dolláros forgalmat ért el és 2015-ig a kétszeresére ugrik. Olaszországban a termékhamisítás 31 százalékos ÁFA-veszteséget okoz az államkasszának. Csak az olasz agrártermékek "másolása" évente 60 milliárd eurót hoz a hamisítóknak és 130 ezer munkahelytől fosztja meg a minőségi és egészségvédelmi előírásokat betartó gyártókat - hangzott el a Worldwide Trade and Consumer Protection Foundation (WTCP) római bemutatkozásán.
A Fiat volt, az Olaszország-Kína alapítvány jelenlegi elnöke Cesare Romiti vezette WTCP Foundation non-profit szervezet egy software és egy nemzetközi adatbank birtokosa. Mindkettő Franco Staino és a CNR olasz nemzeti kutatóközpont munkájának eredményeként jött létre.
Az adatbank az első a világon, mely képes a forgalomban levő összes termék kódjait tartalmazni. "Ha a világon naponta 10 milliárd termék mozog a kereskedelemben, akkor az adatbank 50 ezer évig tudja őket azonosítani és adataikat tárolni" - mondta Staino, akinek neve az itáliai gyógyszeriparban alkalmazott azonosítási kódról ismert. Az olasz gyógyszercsomagoláson 2003-tól alkalmazott egyszeri és megismételhetetlen kódolási rendszer nullára szorította vissza a hamisított, lejárt vagy újrahasznált gyógyszereket.
Ugyanez a módszert alkalmazható minden terméken, legyen ez márkás divatcikk vagy a harmadik világba küldött élelmiszersegély. A globális hamisítvány kizárásáért a globális fogyasztó is tehet: a software nyújtotta kóddal ellátott termékek sms-sel, mobiltelefonnal vagy interneten is ellenőrizhetővé válnak. "Nem sokára nem csak minden ember, minden termék is követhető lesz" - mondta Staino.
Nem csak az a hamis, amit az utcai árusoktól vagy interneten vásárolunk, hamisítvány lehet az üzletben polcra tett áru is. "Itália csak Ázsia mögött marad le a termékhamisításban. A nagy divatházak panaszkodnak ugyan, de nem tesznek eleget a hamisítás ellen" - mondta Romiti.