Lélekrengető korpillanatképek
Válságjelek- fotókiállítás a nagy gazdasági világválság idejéből
A nagy gazdasági világválság idején készült fényképsorozatok nemcsak a fotózsurnalizmus iskolateremtő példái, hanem a fotóművészet kiemelkedő, szimbolikus, sokat idézett alkotásai is, amelyek máig meghatározzák a társadalmilag érzékeny látásmód legfontosabb ikonográfiai jellegzetességeit.
2009.08.12 10:26port.huA kiállításon különböző földrajzi térségekből származó, ismert és kevésbé ismert fotográfusok munkáit mutatják be.
Olyan művészek fényképeit, akik fontosnak tartották a gazdasági válság következményeinek az ábrázolását, és akik a szolidaritás lehetséges módját mutatták meg azáltal, hogy a szegénység, a társadalmi egyenlőtlenség általános fogalmát a lokális mindennapok szintjén ábrázolták drámai erővel.
Így mutatják be a kiállításon többek között a kitűnő svájci fotográfus, Theo Frey (1908-1997) sorozatát a Svájc hegyei között élő szegény parasztcsaládok hétköznapjairól, Walker Evans (1903-1975) dokumentumfotóit az amerikai vidék mindennapjairól, Luis Bunuel Föld, kenyér nélkül (1932) című megrázó erejű filmjét, és Kálmán Kata (1909-1978) Tiborc című fotószociográfiáját, a harmincas évek magyar falukutatói mozgalmának egyik alapművét.
A két világháború közötti időszak és a nagy krízis hatásának érzékeny lenyomatai a városi munkások életét dokumentáló munkásfényképészek, a hollandiai arbeidersfotografen, illetve a magyarországi Munka-kör tagjainak fotói, amelyekből 1932-ben az első magyar szociofotó kiállítást rendezték.