Csak semmi melodráma?
Ibsen és a szatíra: meglepetések a színpadon!
Polgári szalondrámaként, melodramatikus stílusban játszották egykor a Hedda Gabler című darabot, Andrei Serban szerint ugyanakkor Henrik Ibsen társadalmi szatírát írt.
2012.01.19 13:32MTIA bukaresti Új Magyar Szó (ÚMSZ) és az erdélyi Krónika beszámolt a mű premierjét beharangozó kolozsvári sajtótájékoztatóról. Ibsen drámáját hétfőn mutatják be a Kolozsvári Állami Magyar Színházban, a csütörtöktől vasárnapig esténként 8 órától tartandó főpróbák pedig a nagyközönség számára is nyitottak.
"Abban az időben, amikor a Hedda Gabler íródott, polgári szalondrámaként játszották, melodramatikus stílusban.
Heddát, a főhősnőt monstrumnak tartotta az akkori közönség, egy női Jágónak. De szerintem nem az" - fejtette ki Serban.
Szerinte Ibsen társadalmi szatírát írt és a rendező mindenkori feladata, hogy ez mindig, minden kor társadalmára érvényes legyen. Ezért a mű mostani olvasata "komikus és tragikus, de nem drámai" - szögezte le, hozzáfűzve: "nem is próbálkoztunk, hogy korabeli kontextusában vigyük színre a darabot, hiszen egy előadásnak minden esetben a jelen pillanatot kell tükröznie".
Serban a főszereplő Heddát nem áldozatként vagy szörnyetegként szeretné bemutatni, ahogyan az a hagyományos értelmezésekben megjelenik. A főhőst alakító Kézdi Imola hangsúlyozta: az eddig látott erős Heddák helyett egy depresszív nőt ismerhetnek meg a nézők.
A rendező kifejtette: mindig nehezen érthető darabokat visz színre, így ő maga is sokat tanul a próbák alatt, általában pedig a premieren sejti meg az adott mű üzenetét. Visky András, a színház művészeti igazgatója kiemelte: a Hedda Gabler című drámát ismerőket meglepetés fogja érni a mostani színpadi változat megtekintésekor, ezzel kapcsolatban azonban nem árult el többet.