Na, ennek kivan a négy kereke
A kerék, ami sosem ereszt le
Végre megvan az autózás (egyik) szent grálja? Hamarosan lehúzhatják a rolót a gumisok? Mától bátran belemehetünk az üvegszilánkokba? Kattintson, mindenre fény derül!
2015.01.22 11:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu15 évvel ezelőtt a Michelin létrehozta a kereket, ami sosem ereszt le. Noha a prototípus világszerte felhívta magára a figyelmet, a katonaság 2013 óta használja is a technológiát, a hétköznapi autósok azonban nem férhetnek hozzá. Nemrég azonban a gumivállalat nekilátott elkészíteni a régóta várt, levegőt nem tartalmazó abroncsait - melyeket X Tweel névre keresztelt -, és már elérhetővé is tette néhány, kereskedelmi forgalomban kapható járművön.
A levegő nyomását felhasználó gumikerekekkel ellentétben, az X Tweel deformálható poliuretán küllőket, acélból és gumiból álló külső abroncsot és merev fém kerékagyat alkalmaz. Értelemszerűen a külső abroncs viseli a terhek javát, a kerékagy és a küllők a terhelés egyenletes eloszlását szolgálják gördülés közben.
A traktorjairól és egyéb mezőgazdasági járműveiről ismert John Deere volt egyike az első vállalatoknak, amely lecsapott a lehetőségre és birtokba vette az X Tweel kínálta lehetőségeket. ZTrak sorozatú fűnyíró-autóinál jelentek meg az első, légnyomás nélküli kerekek, és nem azért, mert újdonság, hanem, mert "kétszer-háromszor tovább bírják, mint a korábbi vagy jelenlegi gumik", nyilatkozta Chase Tew, a vállalat nagyteljesítményű fűnyíróinak menedzsere.
Jelenleg az X Tweel csak lassan mozgó járműveket képes kiszolgálni. Az 50 millió dollárból létrehozott új gumigyár elsősorban fűnyírók és kompakt rakodógépek számára állít elő kerekeket. A modell ugyanis nagy sebességen hajlamos a vibrálásra, ami sajnos komoly zajjal jár. A közeljövőben tehát nem számíthatunk arra, hogy lecserélhetjük gumijainkat a defektbiztos példányokra (melyek azért igen erős fizikai behatásra szintén képesek tönkremenni).