Tudomány

Tengerililiomot neveztek el lengyel tudósok Zelenszkijről

A tengerililiomok az óceánok legősibb élőlényei közé tartoznak.

2022.07.20 16:23MTI

Egy ősi tengerililiom-fajt neveztek el lengyel tudósok Volodimir Zelenszkij ukrán elnökről.

A mintegy 150 millió éve megkövült állatot Etiópiában fedezték fel nagyon jó állapotban - közölte Mariusz Salamon, a Katowicei Egyetem kutatója.

A kihalt fajnak az Ausichicrinites zelenskyyi nevet adták, hogy "így tisztelegjenek a szabad Ukrajnát védelmező ukrán elnök bátorsága előtt" - mondta a tudós.

A tenger mélyén élő tengerililiomok (krinoidok) a tengericsillagokhoz hasonlóan a tüskésbőrűek közé tartoznak, és több száz fajuk ismert.

Az Etiópiában talált krinoidnak 10 karja és karomszerű nyúlványa van. A Royal Society Open Science című folyóiratban publikált felfedezés szerint ez az első tengerililiom-fosszília az afrikai kontinensen a jura földtörténeti korból.

A tengerililiomok az óceánok legősibb élőlényei közé tartoznak, és élő fosszíliáknak is nevezik őket, mert legkorábbi képviselőik a földtörténeti ókorban, a paleozoikumban jelentek meg 480 millió éve, jóval a dinoszauruszok előtt.