A kormány nem nyugszik bele - visszaszerzi az 12 állami gazdaságot

Orbán-kabinet által az utolsó pillanatokban pályázat nélkül privatizált 12 állami gazdaságot képtelen visszaszerezni a Medgyessy-kormány.
2003.07.04 07:35

A Medgyessy-kormány nem nyugszik bele, hogy képtelen jogi úton visszaszerezni az Orbán-kabinet által az utolsó pillanatokban pályázat nélkül privatizált 12 állami gazdaságot. Igaz, a nyomozást már megszüntették, de a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal tegnap panaszt emelt a Szervezett Bűnözés Elleni Igazgatóság döntése ellen. Időközben már két cégről kiderült, hogy kik a valódi tulajdonosai.

A törvényes határidőn belül benyújtotta panaszát tegnap a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal a 12 agrárcég privatizációjával kapcsolatos nyomozást megszüntető ORFK-határozat ellen. A kifogást a Fővárosi Főügyészség bírálja el a közeljövőben.

A kormányzati hivatal tavaly ősszel azért tett feljelentést, mert jogsértőnek vélte az Orbán-kormány 2001. március 14-ei határozatát, amely megalapozta a korábban mind az Antall-, mind a Horn-kormány által tartós állami tulajdonban tartott mezőgazdasági társaságok bonyolult tranzakciókkal történő magánkézbe juttatását.

A Medgyessy-kormány ellenőrzési hivatala a privatizációs törvény kijátszásaként értékelte azt, hogy a kormány felkérésére az ÁPV Rt. ingyenesen átadta a 12 állami gazdaság részvényeit a Magyar Fejlesztési Banknak, amely aztán eladta azokat.

A nyomozók azonban úgy értékelték, hogy a jogszabály csupán alapítványok részvételét tiltja a magánosításban, vagyis a privatizációs törvény nem zárja ki azt, hogy egy állami bank magánosítson.

A feljelentő szerint a volt állami gazdaságokat azért is káros volt ingyenesen átadni az MFB-nek, mert gazdálkodásuk eredményes volt. A mezőgazdasági társaságokat az ÁPV Rt.-nél nyilvántartott értéküknél több mint hétmilliárd forinttal kevesebbért adták át, amit a Kehi szintén vagyoni hátrányként értékelt feljelentésében. Azt is a magánosítás gyanús mozzanatának ítélte, hogy az átadás során elengedték a társaságoknak a földhaszonbérletből származó adósságukat.

A Szervezett Bűnözés Elleni Igazgatóság mindhárom kifogásolt pontban a törvényi szabályozást vette figyelembe, s ez alapján döntött az eljárás megszüntetése mellett - nyilatkozta lapunknak a nyomozást vezető Papp Csaba alezredes.

Mára megjelennek a valódi győztesek

Orbán-kormány azzal a hivatalos szándékkal privatizálta a 12 állami gazdaságot, hogy azzal a dolgozók jussanak vagyonhoz. Ám "dolgozók" lettek mindazok a mezőgazdasági társaságok vezetőségébe ültetett személyek is, akiknek egy része a mezőgazdaságot csak a kormányhatározat után ismerte meg.

A parlamentben akkor indult be az ellenzéki interpellációk sora, miután a sajtó nyilvánosságra hozta: megjelentek a termőföldeket korábban csak autóból látott új tulajdonosok, illetőleg olyan helyi szereplők jutottak többségi tulajdonhoz, akik enyhén szólva sem segítették a régi dolgozók nagyobb arányú tulajdonhoz jutását.

Kiderült: a törökszentmiklósi gazdaságot privatizáló rt.-ben a legnagyobb részvényes egy nyugalmazott honvéd ezredes lett, Gödöllőn pedig az Orbán-kormány egyik miniszterének egykori üzlettársai kezébe került a társaság feletti irányítás.

A Herceghalmi Kísérleti Gazdaság Rt.-ben (HKG) két, a felcsúti foci kapcsán Orbán Viktorral rendszeres kapcsolatban álló személy, egy felcsúti autóvillamossági szerelő és a felcsúti lovardatulajdonos lett a többségi tulajdonos.

Három héttel ezelőtt azonban Kenyeres Sándorra, a Talentis Program elindítójára és társaira szállt át az a közvetlen befolyás, amit a HKG Rt.-ben szereztek a tulajdonukban lévő Herceghalmi Gazdász Rt. révén.

A 12 cégből így már kettőről tudott, ki az igazi tulajdonosa, a Népszabadság ugyanis korábban beszámolt róla, hogy a dalmandi agrártársaság meghatározó tulajdonrésze felett már megszerezte az ellenőrzést Csányi Sándor OTP-vezér a korábbi tulajdonosoktól, akik között több OTP-alkalmazott, illetve Csányihoz egyéb cégeken keresztül köthető személy volt.

Marad az ötvenéves bérlet

Az állami gazdaságok nem tulajdonosai, csak bérlői a földeknek, de hogy mennyi ideig szól a bérletük, az perekig menő viták tárgya. Első fokon most például pert vesztett az agrártárca Nemzeti Földalapkezelő Szervezete a magánosított Herceghalmi Kísérleti Gazdaság Rt. ellen, de lehet, hogy a tárca fellebbez.

A vita tárgya a herceghalmi cég - és mellette a 12 privatizált állami gazdaság földbérleti szerződése. Ezek ugyanis ötvenéves bérleti időt írnak elő, holott azt a szerződéskötés idején, az Orbán-kormány utolsó időszakában nem tették lehetővé a vonatkozó jogszabályok. Legalábbis ez az NFA álláspontja, amelyet a bíróság nem így értelmezett, mondván, a cégek egy kormányrendelet alapján éltek jogukkal.

A kormányrendelet jogosságát nem vizsgálták. Az NFA egy éve kezdett tárgyalni a 12 korábban eladott céggel, hogy húsz évre mérsékeljék a bérleti időt. Ebbe a cégek fele belement, de csak szóban. Most viszont, hogy a HKG Rt. perbe keveredett, kivárnak.

Hogyan tegyünk szert több ezer hektár állami földre?

Az Orbán-kormány által privatizált agrártársaságoknál adott az esély a befektetett vagyon néhány éven belüli megtöbbszörözésének. Egyrészt vagyongyarapodáshoz vezet az Európai Unióban is versenyképes nagyságú és szerkezetű állami gazdaság igen kedvező kondíciójú hitelekből - húsz év futamidő, három százalék kamat, két év türelmi idő stb. - történő megvásárlása. Másrészt ott a 12 cég által most bérelt ötvenezer hektárral történő zsonglőrködés.

Utóbbi esetben ugyanis feltételezhetően egy olyan konstrukció áll a háttérben, amely a most az államtól bérelt földek megszerzésére irányul. Mit kell tenned, ha a privatizált 12 cég egyik részvényese vagy? Érd el, hogy egy földterületet hosszú évtizedekig bérelhess, ezáltal a föld értékét befolyásolhatod. Az ötven évre kötött bérlet miatt e területek forgalomképtelenek, tehát értékük alacsony. Ezután szerezz földterületeket. Lehetőleg védett területet vegyél - ehhez el kell érned, hogy a rá vonatkozó elővásárlási jogáról mondjon le a környezetvédelmi tárca utasítására a nemzeti park -, vagy érd el, hogy idővel védetté minősítse a környezetvédelmi hatóság.

Ezt követően értékeltesd fel többszörösére a védett területet - ehhez elég néhány tő védett növény, néhány védett állat vagy egy jó barát a zöldtárcánál. Az államtól bérelt földek értéke tehát relatíve lecsökken, míg a szomszédban lévő saját tulajdonú, védett földed értéke ennek többszörösét éri. Alkottass a jogszabályalkotóval olyan birtokpolitikai irányelvet, amely segíti magánkézben lévő védett területek állami földekre való cseréjét.

Ezek után az állami vagyonnal gazdálkodó hatóságnál érd el, hogy a tulajdonodban lévő védett területet cserélje át a te résztulajdonodban álló agrártársaság által az államtól bérelt szántóföldre. Mivel a két föld között akár ötszörös értékkülönbség is lehet, így tehetsz szert mondjuk egy százhektáros védett területtel akár ötszáz hektárnyi jó minőségű szántóra, kis befektetéssel.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!

Kapcsolódó írások:

Veszélyben a költségvetés - Csúszik a privatizáció az eredetileg tervezett időponthoz képest? A magánszektor a privatizáció fő célpontja?

Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.