"Skydevil" vezette a gépet a francia hegyeknek

"A repülés ördöge" volt a tömeggyilkos másodpilóta

Sokan szeretik magukat valamilyen hősnek vagy fenegyereknek beállítani az interneten, talán épp ezért nem szúrt szemet az sem senkinek, hogy Andreas Lubitz milyen becenév mögé bújt a világhálón.

2015.04.07 08:02ma.hu

Az, hogy valaki Skydevilnek, azaz "a repülés ördögének" nevezi magát az interneten, önmagában még semmit nem jelent, még akkor se kezdene senki gyanakodni, ha a felhasználónév mögé bújt személy munkája tényleg a repülés. Egyáltalán nem lehet azon csodálkozni, hogy Andreas Lubitz után sem kezdett senki nyomozni, mikor ezzel a becenévvel regisztrált több fórumra is: az emberek gyakorta választanak olyan nevet, amivel legalább a virtuális világban egy kicsit nagyobb hősnek és fenegyereknek tűnhetnek, mint amilyenek a hétköznapi életben.

A Germanwings német légitársaságnál szolgált másodpilóta által választott név is inkább csak most, a 150 halálos áldozattal járó franciaországi tragédia után kapott egészen más hangsúlyt: az öngyilkos merénylet előtt a Skydevil név legfeljebb vagánynak tűnhetett, utólag viszont sokakban fogalmazódhat meg a kérdés: miért nem figyelt fel senki a mentális zavarokkal küzdő repülőgép-vezető felhasználónevére és arra, hogy egy depressziós embernél akár még veszélyt is jelezhet a gonosz emlegetése. A válasz persze egyszerű: épp azért nem szólaltak meg azok a bizonyos vészcsengők, mert Lubitz olyan nevet használt, mint több millióan mások, vagányat, hősködőt.

Fotó: Wikipedia/Julian Herzog (Képünk illusztráció!)

A név egyébként utalhat egy 1932-ben készült filmre, a Spencer Tracy főszereplésével készült Sky Devils című alkotásra, bár nem lehet tudni, hogy a háborús történetnek valóban van-e köze Lubitz névválasztásához. Az azonban a kiszivárgott szakértői vizsgálatokból biztosra vehető, hogy március 16. és 23. között, a tömegkatasztrófát megelőző napig a 27 éves férfi többször is rákeresett a bipoláris zavarokra, a mániás depresszióra, a migrénre, látászavarokra és akusztikus traumára. A nyomozók szerint egyre biztosabb, hogy Lubitz meg volt győződve róla, hogy meg fog vakulni, ugyanis amikor a düsseldorfi Egyetemi Klinikára ment orvosi kezelésre, akkoriban többször is rákeresett a "látássérült" kifejezésre az interneten.

A rendőrök ebből arra következtetnek, hogy Lubitz a látása elvesztésétől tartott, ami viszont egyben azt is jelentette volna, hogy örökre le kell mondania a szenvedélyét jelentő repülésről. Alighanem ugyanezen okból titkolta a depresszióját, olyannyira, hogy a német légügyi hatóság előtt egészen az összeomlásig nem volt ismert a betegsége. Ugyanakkor a Germanwings anyavállalata, a Lufthansa elismerte a múlt héten, hogy tudtak arról, hogy a pilóta 2009-ben egy pszichiátriai kezelés miatt hagyta félbe a kiképzését.

A barátai és kollégái szerint március 24-én semmi szokatlan nem látszott rajta, felszállt a Germanwings 9525-ös járatára, de amikor a kapitány kiment a mosdóba, Lubitz bezárta a pilótafülke ajtaját és szándékosan nekivezette a vele együtt összesen 150 emberrel repülő gépet a francia Alpok hegyoldalának. A fiatal pilóta a düsseldorfi ügyész tájékoztatása szerint a megelőző időszakban számtalanszor keresett rá a Google-ban különféle öngyilkossági módszerekre és a pilótafülkék biztonsági elemeire vonatkozó információkra.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.