A francia katasztrófa utolsó percei

Oxigénmaszkban várta Lubitz a becsapódást?

A francia Alpokban lezuhant repülőgép műszaki datait rögzítő feketedobozt a hatóságok állítólag még mindig nem találták meg, ám eközben újabb részletek szivárogtak ki a másik feketedoboz tartalmából.

2015.04.01 10:32ma.hu

Miközben a világ még mindig azt találgatja, vajon mi történhetett azon a bizonyos repülőgép-járaton, amely március 24-én az Alpok francia részén a hegyoldalnak csapódva lezuhant, egyre több részlet szivárog ki - vagy legalábbis olyan információk, melyeket a hivatalos szervek ugyan nem erősítenek meg, de mindenképp vitathatóvá teszik az eddig közölt részleteket. Az Airbus A320-as gépen két feketedoboz volt, az egyik a gép repülésének műszaki adatait rögzítette, ezt még mindig keresik a rendőrök, a másik pedig a pilótafülkében lezajló beszélgetést vette fel, ezt némileg megrongálódva, de rövid időn belül megtalálták a nyomozók.

Az ezen hallható hangok alapján próbált az ügyészség elindulni a 150 emberáldozatot követelő tragédia kiderítése felé, és ez az a felvétel, amelyet most állítólag sikerült megszereznie a francia ParisMatch című bulvármagazinnak. Nézzük, eszerint mi történt azon a végzetes délelőttön.

10:00 - A 4U9525-ös számú járat némi késéssel felszáll Barcelonából és elindul Düsseldorfba.

10:10 - A kapitány, Patrick Sondenheimer azt mondja a másodpilótának, Andreas Lubitznak: "Nem volt időm elmenni a mosdóba felszállás előtt." Lubitz azt feleli: "menj, ha akarsz".

10:27 - A repülőgép eléri a 38 ezer láb repülési magasságot. A kapitány utasítást ad Lubitznak, hogy készüljön fel a közelgő leszállásra. A másodpilóta követi az utasításokat, majd újra azt mondja a kapitánynak: "Kimehetsz. Most kimehetsz."

10:28 - Zaj hallatszik az ülésből, a kapitány kikapcsolja a biztonsági övét. A fülke ajtaja kinyílik. A kapitány azt mondja: "tiéd az irányítás", mire Lubitz egészen könnyed hangon annyit felel: "remélem".

10:30 - Lubitz egyedül van a fülkében. A "lock" gombbal lezárja a páncélozott ajtót, innen kezdve kívülről már nem nyitható. Átprogramozza a robotpilótát, hogy felgyorsítsa a gépet.

Fotó: Wikipedia/Julian Herzog (Képünk illusztráció!)

10:33 - Megkezdődik a süllyedés. A gép magassága percenként 3000 lábbal csökken. A légiforgalmi irányítók észlelik a problémát és többször is megpróbálnak kapcsolatba lépni a géppel rádión. Lubitz nem reagál.

A kapitány hangja hallatszik, ahogy megpróbálja kinyitni az ajtót és kiabál: "én vagyok". Elvileg a kapitány ilyenkor az ajtó külső kamerájába néz, Lubitznak tehát látnia kellett a képernyőn, de ekkor se válaszol. A kapitány megragad egy oxigénpalackot vagy a tűzoltókészüléket, hogy betörje az ajtót - Lubitz még mindig némán ül. A kapitány bekiabál: "Az Isten szerelmére, nyisd már ki az ajtót!"

10:34 - Megszólal a riasztó, a gép magassága már vészesen lecsökkent, és nemcsak hallható, de látható jelzést is ad. A másodpilóta továbbra sem tesz semmit. A pilótafülke ajtaján kívülről behallatszanak az első hangok az utasoktól, akik menekülni próbálnak a folyosón.

10:35 - A kapitány elkéri a feszítővasat, ami a gép hátsó részén van elrejtve. Hangos fémes csikorgás hallható, ahogy üti a pilótafülke ajtaját és megpróbálja a feszítóvassal kinyitni.

10:37 - Elindul - láthatóan és hallhatóan - a második riasztás, miközben a műszerből hallatszik az utasítás, hogy húzza fel a gépet. Lubitztól továbbra sincs reakció. A kapitány őrjöngve kiabálja: "nyissa ki ezt a k*va ajtót!"

10:38 - Lubitz légzésének ütemén egyértelműen hallható, hogy oxigénmaszkot tett fel. Egyenletes, nyugodt a légzése, a gép magassága már csak 13 ezer láb.

10:40 - Kintről újabb támadást indítanak az ajtó ellen, ami azonban továbbra sem enged. Az utasok pánikba estek, sikoltoznak. Az Airbus jobb oldala hozzáér a hegyhez. Nem hallatszik más, csak a vészjelző sípolása és a sikoltozó utasok.

10:41 - A gép kb. 800 km/h sebességgel 1500 méter - 5000 láb - magasságban nekicsapódik a hegynek.

Lubitzról az elmúlt napokban többször is megírták, hogy mentális zavarokkal, elsősorban depresszióval kezelték, a repülés n apján is betegállományban kellett volna lennie, ám ő összetépte az orvosi igazolást és nem szólt a munkáltatójának, hanem felszállt a géppel. Hogy valóban ő volt-e a felelős a tragédiáért, vagy az utolsó percekben nem volt a tudatánál, és a meghurcolt pilóta valójában ugyanolyan áldozat, mint a másik 149 utas, ez talán soha nem fog egyértelműen kiderülni...

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.