Brexit

Unilever-termékek árusítását szüntette be a Tesco áremelések miatt

Órákig szüneteltette csütörtökön a Unilever több tucatnyi termékének online nagy-britanniai árusítását a Tesco, miután a fogyasztási, háztartási cikkeket és élelmiszereket árusító óriásvállalat jelentősen emelni akarta nagybani árait a font meredek értékvesztésére és ennek importdrágító hatására hivatkozva.

2016.10.14 06:30MTI

A Unilever és a Tesco csütörtök este bejelentette, hogy a vitát sikerült rendezni.

A Tesco - a legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat - internetes értékesítési felületéről csütörtökre húsz Hellmann's márkájú majonéz- és szószféleség, számos Flora margarinkészítmény, Persil mosóporok, valamint dobozos fagylaltok, tisztálkodószerek, fogkrémek tűntek el. A legnagyobb visszhangot azonban a Nagy-Britanniában rendkívül népszerű, élesztőkivonat-alapú szószkészítmény, a Marmite forgalmazásának leállítása keltette.

A Tesco online vásárlási oldalán az "Elnézést kérünk, e termék jelenleg nem kapható" felirat volt olvasható még csütörtök este is az érintett cikkek képe alatt.

A Unilever - a legnagyobb brit fogyasztásicikk-gyártó vállalatcsoport - azonban bejelentette, hogy az "ellátási helyzetet" sikerült megoldani. Csütörtök este a Tesco is rövid közleményben tudatta, hogy a két cég megállapodásra jutott, de azt egyikük sem részletezte, hogy az egyezség mit tartalmaz.

A vita előzményeként a Unilever jelentősen - piaci források szerint egyes esetekben 10 százalékkal - emelni kívánta nagybani értékesítési árait, amit a Tesco nem fogadott el.

A Unilever érintett termékeit a másik három nem diszkontjellegű országos brit áruházlánc, a Sainbury's, a Morrisons és a Waitrose is árulja. E cégek csütörtök estig hivatalosan nem kommentálták a Unilever áremelési szándékát, de a médiának nyilatkozó piaci források szerint e szupermarket-hálózatok is vitában álltak a brit-holland fogyasztóicikk-óriással.

A brit kiskereskedelemben folyamatos és ádáz árháború dúl, és a Brit Kiskereskedelmi Szövetség (BRC) e héten kiadott állásfoglalásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a font gyengülése és az elmúlt évek élelmiszerár-deflációja után a szektor képtelen pótlólagos költségeket érvényesíteni a fogyasztói árakban.

A font 17 százalékkal gyengült az euróval szemben, kereskedelmi súlyozású árfolyamindexe pedig - amely a brit gazdaság legfőbb kereskedelmi partnereinek devizakosarához méri a font értékét - mélységi rekordra süllyedt azóta, hogy a brit EU-tagságról június 23-án tartott népszavazáson a többség a kilépésre voksolt.

Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics a font megpróbáltatásairól összeállított legutóbbi tanulmányában kiemelte: az ázsiai kereskedésben múlt pénteken bekövetkezett "villámkrach" óta - amikor a font két perc alatt 6 százalékot zuhant, mielőtt valamelyest visszakapaszkodott volna - a befektetők most már attól tartanak, hogy a font további esése akár potenciális fontválsághoz is vezethet.

Jóllehet a hirtelen zuhanást később több piaci szereplő egy hibás kereskedési algoritmussal magyarázta, a font azóta sem tért vissza korábbi árfolyamszintjére, és a piacon már megfigyelhető, hogy a befektetők egyre több védőpozíciót vesznek fel a font további zuhanása ellen - hangsúlyozták a Capital Economics londoni elemzői.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.