Volkswagen

Dízelbotrány: negatívra rontotta a VW osztályzati kilátását a Moody's is

Leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a Volkswagen német autóipari csoport adósosztályzati kilátását a Moody's Investors Service is, követve a másik két nagy nemzetközi hitelminősítő hasonló lépéseit.

2015.09.24 19:10MTI

A Moody's csütörtökön Londonban ismertetett döntését azzal a véleményével indokolta, hogy a Volkswagen amerikai részlegénél kirobbant, súlyos pénzbírságokkal és veszteségekkel fenyegető csalási botrányt a cég globális szinten is hosszú időre megszenvedheti.

A Moody's az osztályzati kilátás rontásával egy időben a Volkswagen-csoport hosszú futamú kötelezettségeinek A2/(P)A2, illetve a rövid lejáratú adósságpapírok Prime-1/(P)Prime-1 besorolásait megerősítette. Ezek továbbra is elsőrendű befektetői minősítések.

Nem sokkal korábban a Fitch Ratings és a Standard & Poor's is negatív kilátást adott a VW-csoport osztályzataira, a Moody's aggályaihoz hasonló indokokkal.

A Moody's csütörtöki londoni elemzése szerint a Volkswagen pénzügyileg elviseli a botrány várható költségeire eddig képzett 6,5 milliárd eurós tartalékolást, de ennek a soron kívüli tartalékképzésnek a teljes körű finanszírozása súlyos mértékben korlátozza a vállalat pénzügyi rugalmasságát az A2 szintű besoroláshoz elvárt mértékkel összevetve.

A Moody's fő aggálya azonban az, hogy a Volkswagen által az Egyesült Államokban elkövetett kihágás - és főleg a csalás módja - az egész világ személyautó-piacán negatív hatással lesz a német cég hírnevére és hitelességére.

Az így kialakult negatív vállalati imázs hosszú ideig fennmaradhat, és ez gyengítheti a Volkswagen piaci pozícióit, márkaértékét és fogyasztói ár/érték- megítélését. Ez végső soron hatást gyakorolhat a Volkswagen jövőbeni jövedelmezőségére is - áll a Moody's elemzésében.

A hitelminősítő szerint a Volkswagen becsléseiben szereplő 11 millió érintett jármű túlnyomó többsége nem is az Egyesült Államokban, hanem Európában került forgalomba, mivel a dízelmotoros autóknak az európai piacon jóval nagyobb a részesedésük, mint Amerikában.

A Volkswagen az Egyesült Államokban "marginális" szereplő: részesedése az amerikai autópiacból 5 százalék, és az idei első fél évben az amerikai eladások a VW globális értékesítésének 6 százalékát tették ki - hangsúlyozzák a Moody's elemzői.

A hitelminősítő szerint azonban a Volkswagent ennek ellenére az amerikai hatóságok akár 18 milliárd dollár pénzbírsággal is sújthatják, és a cégnek kártérítési perekkel is számolnia kell.

Az amerikai környezetvédelmi ügynökség (EPA) szerint a Volkswagen - a legnagyobb európai autógyártó - olyan szoftvert telepített dízelüzemű járműveibe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen elismerte a csalást.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.