GVH-határozat

Helyreigazítás

2014. július 3-án megjelent cikkünkben valótlanul keltettük azt a látszatot, hogy a GVH megállapítása szerint az Avemar nem gyógyít.

2014.07.03 23:25ma.hu

Valójában a GVH eljárás tárgya nem a gyógyhatás vizsgálata volt, hanem a kereskedelmi kommunikáció jogszerűségének vizsgálata. A GVH valójában azt vizsgálta, hogy az OÉTI által "AVEMAR speciális - gyógyászati célra szánt - tápszer daganatos betegek részére" néven engedélyezett termék hirdetése a hatályos jogszabályoknak megfelel-e és nem értékelte - nem is értékelhette érdemben a termékkel kapcsolatos kutatási eredményeket.

A határozat tehát nem az AVEMAR gyógyhatásáról foglal állást, hanem arról szól, hogy a kérdéses termékkategóriában mindenfajta gyógyhatás-állítás tilos, vagyis amennyiben a termék rendelkezik az egészségre gyakorolt kedvező hatással, azt kötelező a fogyasztói kommunikációban elhallgatni.

A GVH határozata

Két vállalkozásra összesen 3,1 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert a cégek az Avemar termékekről jogsértő módon állították, hogy alkalmasak betegség gyógyítására, kezelésére.

A vállalkozások 2011. január 1. és 2013. szeptember 15. között különböző reklámokban daganatos betegeknek az Avemar élelmiszernek minősülő termékeket a betegség gyógyítására, kezelésére vonatkozó ígéretekkel népszerűsítették.

A GVH tájékoztatása szerint a versenyhivatal megállapította, hogy a Biropharma Első Magyar Biotechnológiai Kft. (Biropharma Kft.) és a Bizalom Expressz Kereskedelmi és Csomagküldő Kft. (Bizalom Kft.) az Avemar termékekről jogsértő módon állította, hogy a készítmények alkalmasak a betegség gyógyítására, kezelésére.

Az élelmiszerekre vonatkozó reklámozási szabályok szerint tilos élelmiszernek gyógyhatást tulajdonítani. Az Avemar elnevezésű, granulátum és tabletta kivitelben értékesített termék különleges táplálkozási célú élelmiszernek minősül, azon belül a speciális gyógyászati célra szánt tápszer kategóriába sorolható, de még az ebbe a kategóriába tartozó termékeknek sem tulajdonítható a reklámokban gyógyhatás - hangsúlyozta a GVH.

A versenyhivatal kiemelte azt is, hogy a reklámokkal elsősorban azokat a daganatos betegségekben szenvedő fogyasztókat célozták meg, akik kifejezetten a gyógyulás, illetve a kezelések kiegészítése miatt keresik a különböző terápiás lehetőségeket. Az egészségre és az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenvedő, vagy az azt megelőzni szándékozó emberek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. Ők a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígérő tájékoztatásokra, emiatt különös jelentősége van a szabályoknak megfelelő tájékoztatásnak - írta közleményében a GVH.

A versenyhivatal megállapította, hogy a tájékoztatásokkal a vállalkozások jogsértést követtek el, és megtiltotta ennek folytatását. Ezen kívül bírság kiszabását is indokoltnak látta a GVH, a Biropharma Kft.-t 2 millió, a Bizalom Kft.-t 1,1 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.

A bírság meghatározása során a GVH a jogsértő reklámok költségeiből indult ki. Enyhítő körülményként vette figyelembe a vállalkozások kommunikációs gyakorlatának különböző módosításait, illetve a gyakorlat felfüggesztését is.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.