Indul a nagy vasútfejlesztés

500 kilométernyi vasút fejlesztése uniós forrásból

A következő években 500 kilométernyi vasút fejlesztésére nyílik lehetőség uniós forrásokból - közölte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vasárnap.

2007.12.30 09:56MTI

A GKM közleménye szerint 2008-ban is folytatódik a már megkezdett vasúti reform. Az átalakítás célja a pazarlást felszámoló, egyszerre hatékonyságközpontú és utasbarát, szolgáltató szemléletű működés kialakítása a vasúti közösségi közlekedésben.

A magyar vasúthálózat 2007#2013 közötti, a Kohéziós Alap támogatásra alapozott fejlesztési elképzeléseit a Közlekedési Operatív Program (KözOP) foglalja össze, amelyben a vasút fejlesztése prioritást kapott. A fejlesztések elsősorban a nemzetközi korridorokra, a törzshálózati vonalakra és az elővárosi közlekedésre irányulnak. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében a közlekedési operatív programban mintegy 1.700 milliárd forint fordítható közúti, vasúti, vízi, logisztikai fejlesztésekre, és további jelentős összegek szerepelnek a helyi közlekedés fejlesztésére a regionális operatív programokban.

A GKM közlése szerint a MÁV idén és jövőre is megkapja a szükséges költségvetési forrást a fejlesztési tervek megvalósításához, a hatékonyság növekedéséből fakadó megtakarítást teljes mértékben a vasút üzemeltetésére és fejlesztésére fordítják. A hazai, költségvetési forráson túl az uniós támogatások jelentős része szintén a vasút megújításában hasznosul.

A közleményben emlékeztetnek arra, hogy 2007. július 1-jén kezdte meg működését a MÁV-START Zrt. Az önálló személyszállítási vállalat létrejöttének célja, hogy a társaság a nagyközönség utazási igényeit a lehető legteljesebb mértékben kielégítve, az utazási komfortot javítva, a minőségi szolgáltatást érzékelhetően fejlesztve középtávon nullszaldós eredményt érjen el.

A GKM szerint a már korábban önállósult MÁV Cargo Zrt. tavasszal meghirdetett privatizációs pályázata sikeresen zárult le november végén. Az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot ajánlott a cég részvényeiért, így ezzel a csoporttal kezdődtek meg az értékesítésről szóló tárgyalások. A privatizációs tanácsadó a MÁV Cargo Zrt. értékét 50 és 60 milliárd forint közé tette. Az új tulajdonos előreláthatóan jelentős beruházásokat végez majd a magyar vasúti árufuvarozás versenyképességének erősítése érdekében. A MÁV Zrt. a MÁV Cargóért kapott bevételt pénzügyi konszolidációra használja fel.

2007. május 1-jétől egységesítették a tarifákat és bevezették az egységes díjövezeti rendszert a helyközi közlekedésben. Ennek célja többek között a különböző közlekedési eszközökön utazók közötti indokolatlan különbségek megszüntetése.

2007. március 3-án üzemzáráskor a MÁV 14 mellékvonalán szolgáltatóváltás történt, a vonalak személyforgalmát a területileg illetékes Volán társaság vette át. Ez az utasok számára számos esetben többletszolgáltatást - járathosszabbítást, településen belüli megállókat, előnyösebb eljutást - eredményezett - áll a közleményben.

Ősszel a GKM 38 mellékvonal kapcsán javasolta az érintett önkormányzatoknak, hogy mivel a viszonylatok országos hálózatban tartása nem bizonyult indokoltnak, kezdeményezzék azok térségi vasúti átminősítését. "A 286 önkormányzat közül 75 adott pozitív választ, vagyis minden negyedik település hajlandónak mutatkozott tenni azért, hogy a vasút helyben és országosan is pazarlásmentesen működhessen" - áll a közleményben.

A társadalmi egyeztetések során a felek arra a megállapodásra jutottak, hogy a GKM a vizsgált 38 mellékvonalból 26 esetében a teljes 2007/2008. menetrendi évre, 12 vonal esetében pedig 2008. május végéig rendeli meg a vasúti közszolgáltatást. A működési reformról, illetve az esetleges szolgáltatóváltásról további egyeztetések lesznek, amelyek során áttekintik a márciusban 14 vonalon szüneteltetett vasúti személyszállítás gazdasági és társadalmi hatásait.

A GKM közleménye szerint a folytatódó járműbeszerzéseknek köszönhetően a jelenleg már közlekedő 48 korszerű motorvonat mellett 300 használt, felújított német vasúti személyszállító kocsi is az utazóközönség nagyobb kényelmét szolgálja. 2007 és 2009 között összesen 60 darab Flirt típusú elővárosi, villamos motorvonat kerül forgalomba, ugyanebben az időszakban 185 személykocsi felújítása szerepel a tervekben.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.