Megoldás az őszülésre és a bőrrákra is?

Nincs többé ősz haj: a kulcs egy proteinben rejlik

Régóta ismert a kutatók előtt, hogy a hajszínt a szőrtüsző őssejtek illetve a melanocita néven ismert színképző őssejtek együttműködése határozza meg.

2011.06.17 10:49Szilágyi Szabolcs - ma.hu

Ennek ellenére mindmáig nem sikerült megoldást találni az őszülés „problémájára”, vagyis arra a jelenségre, amely az idősödő emberek körében ezüstösre színezi a hajat. Voltaképp a pigmentanyag eltűnéséről van szó: a hajszálak ugyanis belülről üregesek, ebben található az emberi festékanyag. Amikor az utánpótlás megszűnik, a hajszál belülről „kiürül”, azaz csupán váza marad - ezt látjuk mi ősz hajnak.

Visszatérve az alapproblémára: megoldódni látszik a rejtély, hogyan függ össze a két sejttípus működése. Egy, Wnt névre keresztelt protein felel a pigmentáció ellenőrzéséért. Ha ebből a proteinből hiány keletkezik a melanocitákban, akkor az egyenes utat jelent az ősz hajszálak felé, tették közzé felfedezésüket a New Yorki Egyetem orvosi központjában dolgozó kutatók. Amint az a Cell nevű szaklapban megjelent, Mayumi Ito professzor állítása szerint a Wnt genetikai módosításával elérhető, hogy a jelzőproteinek leállítsák a haj „kiőszítését”, sőt, az új ismeretek birtokában a kutatócsapat képes volt egerek esetében visszaállítani az eredeti szőr színét.

„Évtizedek óta tudtuk, hogy a szőrtüsző őssejtek és a pigment előállításáért felelős melanociták együttműködése hozza létre az emberek hajának színét, de ennek pontos okára csak most derült fény.” - nyilatkozta a lelkes kutató - „Felfedeztük, hogy a Wnt jelzőfunkciója alapvető fontosságú a két őssejt típus együttműködésében, illetve a haj pigmentációját illetően.”

Egyelőre nem tudni, mikor lesz a kutatásokra alapuló kereskedelmi forgalomban kapható termék vagy az általános gyógyászatban alkalmazott terápia. A felfedezésnek ugyanakkor sokkal nagyobb haszna is lehet az emberiség számára, mint csupán az ősz hajak visszaszínezése. Mayumi reményei szerint a kutatások elvezethetnek a melanociták megbetegedéseinek - ide értve a rettegett bőrrákot, a melanomát is - jobb megértéséhez és kezeléséhez.