Tudomány

Megtalálták Stephen Hawking betegségének gyógymódját

Az orosz Belgorodi Állami Kutatóegyetem (BelSU) tudósai egy nemzetközi kutatócsoport tagjaként bebizonyították, hogy az amiotrófiás laterálszklerózis (ALS) kezelésének hatékonyságát a B1-vitamin egy biohasznosítható származékával lehet elérni.

2023.03.04 19:36ma.hu

Az amiotrófiás laterálszklerózis (ALS) egy halálos kimenetelű neurológiai betegség, amelyet gyors lefolyás és állapotromlás jellemez. A leghíresebb beteg, aki ebben szenvedett, Stephen Hawking angol elméleti fizikus volt.

A WHO szerint előfordulása 2,5 eset 100 000 emberre vetítve. A betegségnek vannak örökletes formái, amikor a leszármazottak a szüleiktől öröklik a "törött" gént. Létezik a betegségnek egy nem örökletes formája is, amikor a kockázat nagyjából 1:300-hoz, és az életkorral nő (a legveszélyeztetettebbek a férfiak, a katonák, a dohányosok és a kézilabdázók).

A Belgorodi Állami Egyetem (BelSU) kutatói kimutatták, hogy az ALS kezelésére jelenleg használt gyógyszerek csak két-három hónappal hosszabbítják meg a betegek életét, ám a transzgenikus egereken végzett kísérleteik megerősítették, hogy a biohasznosítható B1-vitamin-származék (O,S-dibenzoil tiamin) kezelésük csökkentette a gyulladásos jelzőmolekulák (glikogén-szintáz-kináz-3β (GSK-3β) és az interleukin IL-1β) szintjét a gerincvelőben.

"A kezelést kapott egerek nagyobb mozgékonyságot, kisebb súlyvesztést és kevesebb agykárosodást mutattak" - mondta Alekszej Deikin, a BelSU Farmakológiai és Klinikai Farmakológiai Tanszékének docense, a Közös Géntechnológiai Központ igazgatója. A tanulmány eredményeit a Biomedicine & Pharmacotherapy című lektorált orvosi folyóiratban tették közzé.

Egy nukleáris mágneses rezonancia képalkotó vizsgálat kimutatta a transzgenikus egerek sajátos metabolizmusát, amely a kutatók szerint lehetővé teszi a betegség dinamikájának nyomon követését.