Tudomány

Az elmúlt kilencmilliárd év leggyorsabban növekvő fekete lyukát fedezték fel

Másodpercenként a Föld megfelelőjét fogyasztja el.

2022.06.15 16:17MTI

Az elmúlt kilencmilliárd év leggyorsabban növekvő fekete lyukát fedezte fel egy ausztrál csillagászok vezette nemzetközi tudóscsoport - közölte az Ausztrál Nemzeti Egyetem (ANU) szerdán.

A hárommilliárd naptömegű fekete lyuk másodpercenként a Föld megfelelőjét fogyasztja el, és hétezerszer erősebben ragyog, mint saját galaxisunk összes fénye együttvéve.

"A csillagászok több mint ötven éve vadásznak ilyen égitestekre. Több ezer halványabbat találtak már, de ez az elképesztően fényes objektum eddig észrevétlen maradt" - mondta Christopher Onken, az ANU kutatója, aki "egy hatalmas, váratlan tűnek" nevezte a fekete lyukat a szénakazalban.

"Most azt akarjuk megtudni, mitől különbözik ez a többitől. Történt valami katasztrofális esemény? Talán két nagy galaxis ütközött össze, rengeteg anyaggal táplálva a fekete lyukat" - vélte Onken.

Christian Wolf, az arXiv.org portálon megjelent, és az Ausztrál Csillagászati Társaság szaklapjához is publikálásra beadott tanulmány társszerzője a statisztikából kölcsönzött kifejezéssel kiugró értéknek nevezte a fekete lyukat, hozzátéve: nem hiszi, hogy találnak még hasonlót.

"Elég biztosak vagyunk abban, hogy ez a rekord nem fog megdőlni. Gyakorlatilag kifogytunk az égboltból, ahol ilyen objektumok rejtőzhetnek" - fogalmazott a csillagász.

A kutatók szerint a fekete lyuk ötszázszor akkora, mint a galaxisunkban található fekete lyuk, és megfelelő körülmények között egy jobb távcsővel bárki láthatja.

"A Naprendszerben található bolygók pályái mind elférnének a fekete lyuk eseményhorizontján belül, vagyis azon a határon belül esnének, ahonnan már semmi, még a fény sem képes kijutni" - mutatott rá a kutatásban szintén résztvevő Samuel Lai.