Koronavírus-járvány

Új kutatási eredmény: a megfázás megvédhet a Covidtól

A kutatók azt remélik, hogy az eredmények a Covid-változatok elleni hosszabb ideig tartó immunitáshoz vezethetnek.

2022.01.11 13:32ma.hu

A közönséges megfázás okozta magasabb T-sejt-szintek miatt kisebb a valószínűsége annak, hogy valaki elkapja a Covidot - derül ki egy új, lektorált tanulmányban ismertetett "fontos felfedezésből".

Az Imperial College London kutatói által hétfőn közzétett tanulmány "az első bizonyíték arra, hogy ezek a T-sejtek védő szerepet játszanak", és megállapította, hogy a megfázás után magas szinten való jelenlétük segíthet megvédeni a koronavírus-fertőzéstől.

"Tanulmányunk az eddigi legegyértelműbb bizonyítékot szolgáltatja arra, hogy a közönséges nátha koronavírusai által indukált T-sejtek védő szerepet játszanak a SARS-CoV-2 fertőzéssel szemben" - írta Ajit Lalvani professzor, a tanulmány vezető szerzője. Elmondása szerint a sejtek "a víruson belüli fehérjék megtámadásával nyújtanak védelmet, nem pedig a vírus felszínén lévő tüskés fehérjével".

A vizsgálat 2020 szeptemberében kezdődött, amikor a legtöbb brit állampolgár még nem fertőződött meg az új koronavírussal, és a résztvevők vérmintáit a vírusnak való kitettségüket követő hat napon belül vették. A vizsgálat a nátha által létrehozott, a Covid fehérjéit keresztfelismerő T-sejtek szintjét vizsgálta.

Azokban az egyénekben, akik nem fertőződtek meg az újtípusú koronavírussal, a keresztreaktív T-sejtek szintje lényegesen magasabb volt, mint azokban, akik elkapták a vírust, ami azt mutatja, hogy a T-sejtek a SARS-CoV-2 belső fehérjéit célozzák meg.

A kutatók remélik, hogy a tanulmány befolyásolhatja az új Covid-vakcinák lehetséges fejlesztését, mivel a jelenlegi oltások nem váltanak ki immunválaszt a belső fehérjékre.

"Az új vakcinák, amelyek ezeket a konzervált, belső fehérjéket tartalmazzák, ezért széleskörűen védő T-sejtválaszt indukálnának, amely védelmet nyújtana a jelenlegi és jövőbeli SARS-CoV-2 változatok ellen" - mondta Lalvani professzor.

A "fontos felfedezés" ellenére Dr. Rhia Kundu, a tanulmány vezető szerzője egyértelművé tette, hogy a meglévő T-sejtek "csak a védelem egyik formáját" jelentik, és "senkinek sem szabad csak erre hagyatkoznia", kijelentve, hogy a Covid elleni védelem leghatékonyabb módja a vakcinázás.