Csillagászat

A Tejútrendszerben felfedezték az eddigi legnagyobb kóbor bolygócsoportot - videó

A Tejútrendszerben található 70 darab, Jupiter nagyságú, vándorló "kóbor" bolygó az eddigi legnagyobb felfedezett csoport.

2021.12.31 09:29ma.hu

Csillagászok több tucat "kóbor" exobolygót találtak, amelyek a Tejútrendszerben bolyonganak, anélkül, hogy szülőcsillag tartaná őket pályán. Legalább 70 ilyen kozmikus nomádot igazoltak, de a számuk akár 170 is lehet - állítja egy új tanulmány.

Eddig csak néhány ilyen bolygót fedeztek fel, amelyek tömege hasonló a mi Naprendszerünkben lévőkéhez, és ez a legutóbbi bolygócsoport jelenti a legnagyobb gyűjteményt, amelyről tudunk. A Nature Astronomy folyóiratban múlt héten közzétett eredmények szerint a Tejútrendszerben, mintegy 420 fényévre a Földtől észlelték őket.

Az ilyen vándorló világokat lehetetlen leképezni, mivel általában messze vannak minden olyan csillagtól, amely megvilágíthatná őket. A francia Laboratoire d'Astrophysique de Bordeaux "Cosmic Dance" projektjének kutatói azonban keresték a hőjelzéseiket és más jelzőket, amelyeket a nagy távcsövek érzékeny kameráival fel lehet fedezni.

"Az égbolt egy nagy területén több tízmillió forrás apró mozgását, színét és fényességét mértük meg" - mondta a tanulmány vezető szerzője, Nuira Miret-Roig. "Ezek a mérések lehetővé tették számunkra, hogy biztonságosan azonosítsuk a térség leghalványabb objektumait, a kóbor bolygókat".

Mivel a bolygók csak néhány millió évesek, még elég fiatalok ahhoz, hogy hőt és infravörös energiát bocsássanak ki. Két évtizednyi, a Földön és az űrben működő teleszkópok adatait átvizsgálva legalább 70, a Jupiterhez hasonló méretű égitestet találtak a Scorpius és az Ophiuchus csillagképekben.

Hervé Bouy, a projekt vezetője elmondta, hogy a "több száz órányi megfigyelés során" a csapat által vizsgált "több tízezer széles látómezejű kép" adatai "szó szerint több tíz terabájtot" tesznek ki.

Több milliárd ilyen szabadon lebegő óriásbolygó lehet, amelyek csillag nélkül szabadon kószálnak a Tejútrendszerben.

A felfedezett szabadon csatangoló égitestek pontos számának hiánya a pontos tömegükkel kapcsolatos bizonytalanságnak köszönhető. Az Európai Déli Obszervatórium szerint a Jupiternél körülbelül 13-szor nagyobb objektumok valószínűleg "bukott csillagok", úgynevezett barna törpék.

Keveset tudunk még arról, hogyan keletkeznek ezek a bolygók, és miért lökődtek ki az anyanaprendszerükből. Bouy szerint azonban "a jelenlegi eszközökkel nemigen lehet tanulmányozni őket", mivel a bolygók "rendkívül halványak".

A csillagközi bolygó vagy kóbor bolygó olyan, bolygótömegű égitest, mely nem kering egyetlen csillag körül sem, hanem a csillagközi térben szabadon halad. A bolygórendszerek keletkezésekor, a modellszámítások alapján, a keletkező bolygók jelentős része, a többi bolygóval való kölcsönhatásának következtében, központi csillagába zuhan és megsemmisül, vagy kilökődik a csillagközi térbe. A kilökődött bolygók megfigyelése nagyon nehéz, mert saját fényük, életük első, rövid időszakát leszámítva nincsen. Mivel az ilyen égitestekről, amennyiben felfedezik őket, nehéz kimutatni, hogy a bolygókhoz hasonlóan, csillag körüli protoplanetáris korongból, vagy a csillagokhoz hasonlóan, gázfelhők összehúzódásával keletkeztek-e, ezért sokan a bolygó megnevezést is vitatják.