Koronavírus-járvány

A Yale kutatói Remdesivir-rezisztens Covid mutációt találtak

Az eset jól szemlélteti a Remdesivir-rezisztencia ellenőrzésének fontosságát és a kombinatorikus terápiák lehetséges előnyeit.

2021.11.13 10:37ma.hu

Kutatók felfedezték a vélhetően első olyan Covid-19 mutációt, amely a Remdesivir vírusellenes gyógyszerrel szemben rezisztens a laboratóriumon kívül, egy új preprint tanulmány szerint.

A hét elején a szakértői felülvizsgálat előtt közzétett kutatásban a Yale és a University of Washington School of Medicine tudósai elmondták, hogy a mutációt egy 70-es éveiben járó nőnél találták, aki súlyosan legyengült immunrendszerrel rendelkezett akkor, amikor a Remdesivir-t rákkezelések miatt kapta.

Bár laboratóriumi vizsgálatok során in vitro már előfordultak ilyen mutációk, de korábban "nem számoltak be" róluk valós körülmények között - mondták a kutatók, megjegyezve, hogy a felfedezés "egyetlen esetre korlátozódik" és további megerősítést igényel, de mindazonáltal "arra utal, hogy a Remdesivir szelekciós nyomást gyakorolhat" és a vírus evolúciójához vezethet a fertőzött sejtekben.

A vírusellenes gyógyszer kezdetben enyhítette a beteg tüneteit - összhangban a legyengült immunrendszerrel rendelkezőknek adott Remdesivirrel kapcsolatos más esetjelentésekkel -, azonban fokozatosan elvesztette hatékonyságát. A beteg vírusterhelése hamarosan újra megugrott, mind a kezelési időszak alatt, mind azt követően, és továbbra is a Covid-19 tüneteit tapasztalta.

Hogy megállapítsák, mi történt, a kutatók vírusmintát vettek a betegtől, szekvenálták a genomját, és találtak egy "érdekes" mutációt, amely rezisztenciát biztosít a gyógyszerrel szemben. Mivel az eredeti minta számos más, egymástól független genetikai változást mutatott, a tudósok ezután izoláltan szintetizálták a Remdesivir-rezisztens mutációt, és megerősítették, hogy az valóban akadályozhatja a kezelést.

Az idős beteg végül képes volt megszabadulni a vírustól - és visszanyerni a szaglóérzékelését -, miután monoklonális antitestterápiát kapott, amely "gyors és tartós virológiai választ" eredményezett. Öt hónap elteltével nem mutatkozott nála a fertőzés kiújulása - áll a tanulmányban, hozzátéve, hogy "ez az eset jól szemlélteti a Remdesivir-rezisztencia ellenőrzésének fontosságát és a kombinatorikus terápiák lehetséges előnyeit".

A Covid-19 kevés ismert kezelési lehetőségének egyike, a Remdesivir viták tárgya volt, nagyrészt Donald Trump volt elnöknek köszönhetően, aki az antivirális szert reklámozta, miután tavaly saját Covid-19-fertőzése során megkapta azt. Míg számos tudós, köztük az új kutatás mögött állók is elismerték a gyógyszer hatékonyságát bizonyos esettanulmányokban, az Egészségügyi Világszervezet tavaly novemberben "iránymutatást" adott ki, amelyben lebeszélték a használatáról, hivatkozva egy vizsgálatra, amely szerint a szert kapók nem élték túl nagyobb valószínűséggel a fertőzést, mint azok, akik nem szedték.