Melyik muzsikál? Melyik gyűjt?

A tücsök és a hangya: kisebb a különbség, mint gondoltuk

Tudományosan kisebb a különbség a tücsök és a hangya között, mint azt a mese sugallja: a hangyák a "lusta" tücskökhöz hasonló hangokkal kommunikálnak - állapították meg az Oxfordi Egyetem kutatói.

2009.02.11 13:35MTI

A Science című folyóiratban megjelent tanulmány megállapítja: a hangadás a boly szociális életének egyik alapvető szervezőereje. A hangyák rendelkeznek "ciripelőkészülékkel", amelyről korábban azt hitték a tudósok, hogy az apró rovarok ezt csak veszély esetén használják egymás figyelmeztetésére.

A brit tudósok vizsgálata azonban megállapította, hogy a hangadás a kommunikáció egyéb formáiban is szerepet játszik. A királynők testalkata teljes mértékben eltér a kolónia többi tagjáétól, így ők a dolgozókétól teljesen eltérő frekvencián képesek "muzsikálni". A kutatók egy miniatűr mikrofon segítségével rögzítették a hangyák hangjait. Ha a királynő hangját bejátszották a dolgozóknak, azok egyesült erővel siettek "őfelsége" - illetve ebben az esetben a hangszóró - köré, hogy őrt álljanak körülötte.

A zoológusok a fenti tapasztalatok alapján leleplezték egy lepkefaj - a sztyeppvidéki hangyaboglárka (Maculinea rebeli) - titkát is. A lepkék képesek a hangyakirálynők hangját utánozni (nem pedig a hangyák kémiai jelzőanyagait, mint korábban vélték), így sértetlenül bejuthatnak és beköltözhetnek a bolyba, annak éléskamráit dézsmálhatják, a dolgozók pedig ugyanúgy "kényeztetik" őket, mint a kolónia vezérét.