Tudomány

100 millió éves meteoritkrátert fedeztek fel Nyugat-Ausztráliában

Nagyjából 5 kilométeres átmérőjével az Ora Banda kráter az egyik legnagyobb meteoritkráter a Földön.

2020.09.03 16:57MTI

Százmillió éves meteoritkráterre bukkantak aranyásás közben Nyugat-Ausztrália távoli vidékén.

A becsapódási krátert Ausztrália harmadik legnagyobb aranybányász cégének egyik földbirtokán fedezték fel - olvasható a The Guardian című brit napilap online kiadásában.

Nagyjából 5 kilométeres átmérőjével az Ora Banda kráter - így hívják a települést, amelynek szomszédságában felfedezték -, az egyik legnagyobb meteoritkráter a Földön.

A szakemberek modern technikákat, köztük elektromágneses vizsgálatot alkalmazva térképezték fel a szabad szemmel egyébként nem látható krátert.

Jayson Meyers geológus és geofizikus jelentősnek és váratlannak nevezte a felfedezést. A szakember szerint a krátert egy rendkívül sík vidéken fedezték fel és azért maradhatott láthatatlan, mert az idők folyamán feltöltődött.

"Valószínűleg még van egy pár ilyen odakint. Feltehetőleg több aszteroidával ütköztünk, mint eddig gondoltuk" - jegyezte meg Meyers, hozzátéve, hogy további kráterek felfedezése segítheti a kutatókat annak jobb megbecslésében, hogy legközelebb mikor csapódik meteorit a Földbe.

Meyers elmélete szerint ahhoz, hogy ekkora krátert okozzon, a meteoritnak nagyjából 100-200 méter átmérőjűnek kellett lennie. A szakember szerint a talaj gyakorlatilag besüppedt a nyomástól, ám aztán visszaemelkedett, mint egy rugó.