Lelet

Ez a legősibb szín a Földön

Megvannak az érintetlen formában megtalált legősibb színezőanyagok a világon.

2018.07.17 05:28ma.hu

A nyugat-afrikai Mauritiániában, a Taoudeni-medencében található egykori tengerfenékről előkerült világos rózsaszín pigmentek az ősi klorofill molekuláris fosszíliái, a 650 millió éve letűnt fotoszintetizáló organizmusok földi maradványai. Ezek az érintetlen formában megtalált legősibb színezőanyagok a világon.

A színfosszília a korábban helytelenül kék alga néven emlegetett prokarióták, a sejtmaggal nem rendelkező cianobaktériumok nyomait őrzi. Azokét az első oxigéntermelő fotoszintézist folytató élőlényekét, amelyek a Föld eredeti reduktív légkörét oxidatívvá alakították több mint 2 milliárd éve - írta az Infostart.

Dr. Nur Gueneli, az Australian National University (ANU) földtudományi kutatóintézetének munkatársa és kollégái a tekintélyes amerikai tudományos folyóirat, a PNAS hasábjain közzétett kutatási jelentésükben arról számoltak be, hogy a klorofilfosszíliák molekuláris elemzésével sikerült meghatározni a maradványok korát is. Ezek szerint a cianobaktériumok pigmentanyaga 1,1 milliárd éve rakódott le az egykori tengerfenékre.

A Földet rózsaszínre festő élőlényeket a szintén fotoszintetizáló, máig a tengeri tápláléklánc bázisát jelentő algák szorították ki a világóceánokból, lehetővé téve ezzel az összetettebb organizmusok megjelenését, a máig tartó törzsfejlődés robbanásszerű beindulását.