Csillagászat

Hatalmas nyelés: egy évtizede próbálja, de még nem jutott a csillag végére a fekete lyuk

Egy csillag látványos és hosszan tartó pusztulásának szemtanúi vagyunk.

2017.02.07 20:06MTI
NASA

Rekordideje, egy évtizede nyel el egy csillagot egy fekete lyuk amerikai kutatók megfigyelése szerint. A fekete lyuk a Földtől 1,8 milliárd fényévnyire található.

Dacheng Lin, a New Hampshire-i Egyetem kutatója elmondta, az 1990-es években kezdték megfigyelni a fekete lyukak “falását”, de ezek általában egyetlen évig tartanak. Az érintett fekete lyuk 11 éve eszi a csillagot, ez az eddig megfigyelt leghosszabb ilyen jelenség, amely egyébként jelenleg is tart.

Lin és csapata röntgensugaras teleszkópok adatait használta a kutatás során. Amikor egy csillagot elnyel egy fekete lyuk, röntgensugár-villanások keletkeznek.

“Egy csillag látványos és hosszan tartó pusztulásának szemtanúi vagyunk” – fejtette ki Lin.

James Guillochon, a Harvard-Smithsonian asztrofizikai központ kutatója elmondta, az idő nagy részében a megfigyelt fekete lyuk gyorsan növekedett. Ez arról árulkodik, hogy valami szokatlant, például egy a Napnál kétszer nagyobb és súlyosabb csillagot nyel el a fekete lyuk.

A megfigyelt fekete lyuk megközelítőleg 2005 júliusában kezdte elnyelni a csillagot, “falását” számítógép-modellezések alapján valószínűleg a következő évtizedben is folytatja.

A csillagászok felfedezésüket a Nature Astronomy című tudományos lapban mutatták be hétfőn.