Salto

Életeket menthet ez a makiszerűen ugráló apró robot

Páratlan ugróképességű robotot gyártottak a kaliforniai Berkeley Egyetem tudósai, akik szerint akár különösen nehéz kutatási-mentési akciókban is hasznát lehet majd venni.

2016.12.07 16:00MTI

A tudósok keddi tájékoztatása szerint a Salto nevű kis robot képességeit az afrikai galágókról (fülesmakifélékről) mintázták. Ugróképességének nincs párja a robotok világában: képes magasra ugrani, majd elrugaszkodni egy falról és egymás után többször is függőlegesen felugrani.

A robotikával foglalkozó tudósok gyakran nyernek ötletet a természetből egy-egy robot megtervezésénél. Salto esetében olyan gépet akartak kifejleszteni, amely nehéz terepviszonyok között is helyt tud állni, például földrengés esetén bevethető a mentési munkálatoknál. Ezért tanulmányozták az egyik legjobb ugróképességű állatot. Az volt a cél, hogy a legkiválóbb ugró robotot készítsék el.

A galágók viszonylag kicsi, jellemzően éjszaka aktív, fákon élő főemlősök. Fürgék és nagyon jó ugrók, négy másodperc alatt ötször egymás után képesek felszökkenni a magasba, és az ugrások összeadva elérik a 8,5 métert.

“A biológiához fordultunk inspirációért, mivel nyilvánvaló, hogy az állatok túlszárnyalják a robotokat az ugrás terén” – mesélte Duncan Haldane, a kutatásról született tanulmány vezető szerzője.

Olyan kis méretű, de fürge robotot akartak kifejleszteni, amely mozgásával nem bolygatja meg a törmeléket egy esetleges kutató-mentő munka közben, ugyanakkor képes gyorsan mozogni a ledőlt házak romjai között.

A galágók kuporgás közben sok energiát gyűjtenek inaikban, ezáltal aztán nagy erővel rugaszkodnak el a földről. A kutatóknak a Science Robotics folyóirat debütáló számában közölt tanulmánya szerint az állatnak ezt a képességét próbálták átültetni a gép megalkotásakor. Olyan motorizált rugós lábmechanizmust építettek, amely lehetővé teszi, hogy a robot hasonló, kuporgó pozícióból lendüljön fel.

A 100 gramm súlyú, 23 centiméter magas Salto egy méter magasra képes ugrani. A galágók függőleges ugrási képességének 78 százalékát teljesíti. Készült már olyan robot, például a TAUB, amely 3,2 méterre szökken föl, ám a Haldane szerint Salto fürgesége és “függőleges ugrási agilitása” páratlan.

Ronald Fearing, a Berkeley professzora, a robotot kifejlesztő laboratórium vezetője elmondta: jelenleg már az foglalkoztatja a tudósokat, hogyan lehetne a robotokkal meghaladni a mintául vett állatok képességeit.

“Minél jobban megértjük az állatok mozgását és minél jobban tudjuk felhasználni az elérhető technológiákat, annál közelebb kerülünk ehhez a ponthoz” – fűzte hozzá a tudós.