Ősművészet

Mégis a neandervölgyi ember készíthette a Renne-barlangban talált ékszereket

2016.09.21 02:31MTI

Mégis a neandervölgyi ember készíthette a Renne-barlangban talált ékszereket, nem a modern ember - állapította meg egy kutatócsoport új bizonyítékok alapján.

A franciaországi Arcy-sur-Cure melletti Renne-barlangban talált csonttöredékeket elemezte egy európai kutatócsoport, és arra a következtetésre jutottak, hogy a csontok mellett kiásott ékszereket a neandervölgyi ember készíthette - olvasható a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portálon.

Munkájukról, az eredményekről és ezek jelentőségéről az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) tettek közzé tanulmányt a kutatók.

A Renne-barlangban 1949-ben fedezték fel a csontokat és a tárgyakat, amelyek korát nagyjából 40 ezer évesnek határozták meg. Ebben az időszakban a modern Homo sapiens már elkezdte kiszorítani a területen élő "unokatestvérét", a neandervölgyi embert.

Az első bizonyítékok arra utaltak, hogy a neandervölgyiek készítették a tárgyakat, amelyek között ékszerek is voltak, ám a tudományos közvélemény szerint a kihalt hominida nem rendelkezett olyan agyi kapacitással, amely ilyen tárgyak készítéséhez szükséges lett volna. Volt, aki szerint a leleteket kiásó régészek keverték össze a dolgokat.

Az új elemzéskor a helyszínen talált csonttöredékek közül vizsgáltak meg néhányat alaposabban. Ezek túl kicsik voltak ahhoz, hogy hagyományos eszközökkel azonosítani lehessen, melyik fajhoz tartoznak.

A csontmaradványokban nem volt elég DNS, ezért a kutatók a fehérjeelemzés új módszeréhez folyamodtak és megállapították, hogy emberi csontokról van szó.

Ahhoz, hogy eldöntsék, modern ember vagy neandervölgyi csontját találták-e az ékszerek mellett, a minták fehérjéit összevetették modern emberi és neandervölgyi mintákkal.

Ebből kiderült, hogy a csontok az utóbbi faj egyedétől származnak. A csontmintában ráadásul olyan anyagokat is kimutattak, amelyek anyatejen élő csecsemőre utalnak.

Mindezek az eredmények az ékszereket és a mellettük talált csontokat nagyjából ugyanarra a korra és helyre teszik. A kutatók szerint ez elég bizonyíték arra, hogy a tárgyakat a neandervölgyi alkotta.

Azt a lehetőséget azonban nem vizsgálták, hogy a neandervölgyiek esetleg elvehették a tárgyakat azoktól a Homo sapiensektől, akikkel találkoztak, esetleg ajándékba is kaphatták őket, ami nem kizárható, hiszen egy korábbi kutatás kimutatta, hogy a két faj keveredett, amibe akár az udvarlási szertartás részeként az ajándékok is beletartozhattak.