"Élő kövület"

Élve sosem tanulmányozott afrikai mókusfaj génjeit sikerült megvizsgálni

Most három frissen elpusztult példányon vizsgálták azt, hogyan alakulhatott az élő kövületnek is nevezett faj evolúciója az eltelt 49 millió évben

2016.08.16 17:34MTI

Élve még sosem tanulmányozhatták tudósok a közép-afrikai pikkelyesfarkú mókusok egy fajának, a Zenkerella insignisnek egyetlen egyedét sem, most három frissen elpusztult példányon vizsgálták azt, hogyan alakulhatott az élő kövületnek is nevezett faj evolúciója az eltelt 49 millió évben - adta hírül a Phys.org portál.

A Zenkerella a legkevesebbet vizsgált ma is élő állatfajok egyike Erik Seiffert, a Dél-Karolinai Egyetem mikrobiológusa szerint, aki az utolsó pokémonnak nevezte a kis rágcsálót, mert olyan nehéz élve elkapni, mint a játékbeli szörnyeket.

Utoljára két évtizede láttak szabadon élő Zenkerellát, a világ múzeumaiban is csak 11 példány maradványait őrzik. A szám a három friss tetemmel 14-re nőtt a PeerJ című tudományos lap kedden megjelent számában közölt tanulmány szerint.

A kis rágcsáló csak az éjszaka sötétjében merészkedik ki búvóhelyéről, a fák odvából Közép-Afrika őserdeiben, ébren töltött ideje nagy részében a magas ágak között él, ahol rendkívül nehéz felfedezni.

Phys.org

A három tetem alapján először elemezték a faj génkészletét, amelyet összehasonlítottak a GenBank minden rágcsálócsalád genomját tartalmazó adataival.

Megállapították, hogy a várakozásokkal ellentétben a Zenkerella két pikkelyesfarkú mókusfaj nagyon távoli rokona, a három unokatestvér rendszertani szempontból a Anomaluroidea főcsaládba tartozik.

A tanulmány újabb bizonyítékokkal támasztotta alá azt, hogy a szélsőséges alkalmazkodás anatómiai jegyei, melyekkel néhány emlős repülni vagy siklani tud, általában elvesztek az evolúció során.

A ma élő mintegy 5400 emlősfaj közül a Zenkerella insignis és öt másik faj tartozik azon kivételes leszármazási ágak közé, melyek az eocén kor első szakaszában, legalább 49 millió éve alakultak ki - magyarázta Seiffert.

Az ötből hármat, köztük a Zenkerellát tüntették ki a tudósok az élő kövület elnevezéssel, mivel a ma élő egyedek nagyon hasonlítanak a faj legrégibb fennmaradt kövületeihez.

A három Zenkerella-példányt vadászok fedezték fel Afrika nyugati partjainál, a Bioko-sziget déli csücskében.