NASA

"Meggyógyult" a Kepler űrtávcső, tovább kutathatja a világűrt

A NASA szakembereinek bejelentése szerint a Kepler-űrtávcső teljesen felépült legutóbbi meghibásodásából, és ismét pásztázza az égboltot.

2016.04.25 09:34ma.hu

A kutatók még április 19-én kezdték meg felkészítését a szolgálatra, a folyamat pénteken zárult. Az eddig felfedezett, összes ismert idegen világ mintegy felét a Kepler találta meg.

Charlie Sobeck, a misszió egyik szakembere a NASA közleményében kifejtette, a Kepler hivatalosan is készen áll az új, gravitációs mikrolencsézéses kampányára, a C9-re - írja a hirado.hu.

Az új, K2-es missziót végző Kepler-űrtávcső koncepciórajza (Fotó: NASA)

A készülék április 8-án állt egyelőre tisztázatlan okok miatt „vészhelyzeti üzemmódba.” Sobeck szavai szerint a probléma természete átmeneti eseményt sugall, amely hamis riasztásokat generált, ezek végezetül túlterhelték a rendszert.

A kutatóknak április 10-én sikerült kihozniuk eme üzemmódból, az utóbbi 12 napban egyrészt a meghibásodás okát vizsgálták, másrészt igyekeztek helyreállítani működését.

A Keplernek korábban is voltak gondjai. 2013 májusában négy helyzetstabilizáló lendkerekéből a második is meghibásodott, ezáltal véget vetett eredeti, bolygóvadász missziójának. (Eredeti célja exobolygók kutatása volt: az eme lehetséges világok átvonulásának gazdacsillaguk fényességében kiváltotta nüansznyi változás észlelésével, ami viszont ultrapontos célzást követelt meg.)

A kutatók azonban igen hamar kiókumlálták, hogyan stabilizálhatnák a készüléket a még működő két lendkerékkel és a Nap sugárnyomásával. Eme áttörés lehetővé tette az új, röviden K2-nek elnevezett misszió elindítását 2014-ben.

Ennek során a korábbinál korlátozottabb tartományban kutatja az idegen világokat, emellett egy sor egyéb objektumot és jelenséget is szemügyre vesz, többek között távolra szakadt robbanó csillagokat és aszteroidákat, valamint üstökösöket.

A Kepler által felfedezett, lakható zónában elhelyezkedő planéták viszonylagos mérete 2013. április 18-i ábrán. Balról jobbra: Kepler-22b, Kepler-69c, Kepler-62e, Kepler-62f és a Föld. Bolygónkat leszámítva mindegyik kép koncepciórajz.

A K2-megfigyeléseket 90 napos kampányokra osztották. A jelenlegi, a C9 a gravitációs mikrolencsézésnek nevezett technikával keresi az exobolygókat. Eme stratégia kihasználja, hogy az előtérben lévő csillagok gravitációs tere fókuszálja, ezáltal felerősíti a távoli csillagok vagy más fényforrások fényét, ahogyan elhalad előttük. Ez a lencsehatás feltárhatja az előtérben lévő csillag körül keringő planéták jelenlétét.

A 2009 márciusában felbocsátott Kepler mostanáig 1041 idegen világot és több mint 3600 bolygójelöltet fedezett fel.

A kutatók becslései szerint eme potenciális planéták körülbelül 90 százaléka végezetül valódi égitestnek bizonyul majd. Jelenleg az ismert exobolygók összlétszáma nagyjából 2000, a szám általában a lekért adatbázis függvényében változik.